Pagina 30 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2018

AANDRIJFTECHNIEK | november 201830
werktoerental van een dieselmotor op te zoeken maar dit ook
in combinatie met de juiste generator en andere vormen van
energielevering. Zo kan de visser straks een keuze maken. Stel
hij kan met twee ingeschakelde generatoren het visbedrijf aan.
Komt er een piek aan, bijvoorbeeld bij de netten inhalen, dan
kan de visser een bewuste keuze maken om de derde diesel in
te schakelen of gebruik te maken van het battery pack dat aan
boord is, het zogenaamde ‘peak shaving’. Zo blijven de dieselmo-
toren in een werkgebied met een optimaal rendement draaien
en bespaar je weer brandstof.”
Battery pack
De Spes Nova beschikt over twee Li-ion accupakketten met
een totale capaciteit van 200 kW. Als er twee generatoren draaien
en er is vermogen over, dan kan dat extra vermogen gebruikt
worden voor het opladen van het battery pack. Naast het eerder-
genoemde ‘peak shaving’ biedt het battery pack meer voordelen
aldus Koese. “Ze wilden nu een groter schip, met meer tonnage
en meer vermogen. Ze hebben een licentie voor 1000 kW, dus
een schip met iets meer body. Zij wilden het volledig elektrisch
maken, dat wil zeggen ook alle lieren elektrisch aangedreven
in plaats van hydraulisch. Ekofish kwam uiteindelijk terecht bij
Damen Maaskant. Toen zijn we daarbij betrokken vanuit onze
ervaring met de MDV 1.” (Zie kader).
Met de Spes Nova hebben Nidec, Wetec en Damen Maaskant
als doel een schip op te leveren met een next-level voortstuwings-
installatie. Innovatie en duurzaamheid staan daarbij voorop,
waarmee de Spes Nova een voorbeeld moet vormen voor de
toekomst van de visserijsector. In de ontwikkelingsfase werd
Nidec in Sliedrecht daarbij betrokken. Teun van Breugel, Sales
Engineer Drives & Motors Technology bij Nidec legt uit hoe dat in
zijn werk ging: “We zijn in een vroeg stadium in gesprek geraakt
over de vermogens van de generatoren, van de lieraandrijvingen,
en hoe dit allemaal zo efficiënt mogelijk kan samenwerken via
een powermanagementsysteem.”
Ter info, de Spes Nova heeft straks de beschikking over vier
diesel-generatorsets, waarvan drie met een vermogen van 581 kVA
en één van 128 kVA. Van Breugel licht dit toe: “Het voordeel ten
opzichte van een diesel-aangedreven schip is, dat we hier bij de
Spes Nova praten over hoogtoerige generatoren, terwijl een con-
ventioneler vissersschip een laagtoerige generator heeft met een
heel ander type dieselmotor ervoor. De truc is om het optimale
||| MASTERPLAN DUURZAME VISSERIJ
De eerste next-level voorstuwingslijn die Wetec en Nidec
hebben ontwikkeld was voor de MDV 1, een schip ontwikkeld in
het kader van Masterplan Duurzame Visserij. Dat masterplan
werd enkele jaren geleden opgezet vanwege de hoge
brandstofprijzen. Het ontwerp van het schip is van Padmos
Shipyard, een redelijk onconventioneel ontwerp. Nidec leverde
het complete voortstuwingspakket van generator tot regelaar
tot voorstuwingsmotor. Wetec ontwikkelde de elektrische
installatie, maar ook het powermanagementsysteem,
besturingen et cetera. De MDV 1 heeft een licentie voor
400 kW, als voortstuwingsmotor wordt een 400 kW
permanentmagneetmotor gebruikt die direct op de schroefas
zit. Die MDV 1 vaart nu drie jaar met heel goede resultaten.
Het schip wordt wel vaak gemonitord om te kijken of de
kosten wel degelijk minder zijn. Een conventionele Noordzee-
kotter met 1500 kW gebruikt circa 40.000 liter brandstof per
week. Een schip als de MDV 1 met een licentie van 400 kW
verbruikt slechts 7000 liter per week. Inmiddels zijn er twee
vervolgopdrachten gelijk aan de MDV 1. De UK-225 en MDV 2
gaan in de loop van 2019 hun vis vangen.
(FOTO: MASTERPLAN DUURZAME VISSERIJ)
Nidec en Wetec werken
al jaren succesvol
samen, links Teun van
Breugel, rechts Kees
Koese
28-29-30-31-32-33_nidec.indd 30 19-11-18 17:14