Pagina 51 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2017

50 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
Hogescholen kunnen inschrijven voor de
Young Professional Award 2018!
42 I
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag da wel traditioneel in de ore klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
FEDA is dit jaar l met een aantal tech-
nologiegroepen ‘op stap geweest’ en
dat is uitsteken bevallen. Het program-
ma voor volgend jaar zal er daarom nog
dynamischer uitzien, waarbij elke tech-
nologiegroep minimaal twee keer bij
elkaar komt, dan wel op excursie gaat.
Themabijeenkomsten voor technologiegroepen
W ar hebben we het dan over? Stefa-
nie Daalman (secretariaat) licht een tipje
van de sluier op: “Als we kijken naar
dit jaar, dan zijn we onder meer met de
technologiegroep Hydraulic Solutions
bij Bavaria geweest. Hi r hebben we
h t nuttige met h t aangen me mooi
kunnen combiner n. Eerst hebb n we
met elkaar vergaderd, waarbij onder-
w rpen als ond rling samenwerken en
de kansen en uitdagingen in d huidi-
ge markt besproken zijn. Daarnaast
zijn verschillende andere onderw rpen
aan de orde gekomen zoals de WoTS
en Bus ness Intelligence (BI). Allemaal
positief, dat zeker en het ene bedrijf is
daar al verder mee dan het andere. Na
de vergadering va de technologiegroep
Hydraulic Solutions was er een rondlei-
ding bij Bavaria en uiteraard hebben we
geproefd waar dit bedrijf zo bek nd om
is. G zelligheid is ook b l grijk! De
directeuren Pneumatiek vergaderden
op de go fbaan The Dutch i Spijk. Ook
hier is in alg mene zin over de mark –
ontwikkelingen en trends gesproken en
werd er na afloop gezellig gedineerd. De
VIP directeuren compressoren hebben
met elkaar gesproken over het thema
duurzame inzetbaarheid. Dit thema werd
b geleid door ee professi al op dit
vakgebied. Het ardige is dat, o da ks
de diversi it van de bedrijven die aan
tafe zitt n en het feit dat sommige leden
binnen een technologiegroep elkaars
concurrent zij , er op n en vr j met elkaar
wordt omgegaan. Samen optrekken en
k achten bundel n. Als FEDA haken we
daar xpliciet op in en het is leuk om te
zien dat dit lukt. Op het l den vent op
14 december bij 3M, zal BI en ‘wat kan ik
ermee?’, op de agenda staan. En binnen-
kort org iseren we een BI-ken isbije n-
komst om nader kennis te maken met de
ontwikkelde tool. De e rste reacties op
de tool zijn enorm positief. Volgend jaar
zullen w voor alle technologiegroepen
een compleet programm presenteren,
waarmee we goed op schema liggen met
o s ‘to boos your business’ programma.
In 2018 zal voor de derde keer de
Young Professional Award worden geor-
ganiseerd. Deze award zal worden uit-
gereikt aan het team studente dat he
beste, mooiste of meest veelb lovende
project kan tonen op het vlak van indus-
triële automatisering en mechatronica.
Was deelname voorhee uitsluitend
mogelijk voo derdejaars studenten van
de opleidingen HBO Mechatronica en
Industriële Automatis ring, inmiddels
is de we strijd opengest ld voor alle
d rdejaars tec nische eoriënteerde
studenten van alle hogescholen in
Nederland!
De uitreiking van de Young Profes-
sional Award zal in 2018, evenals in
2016, plaatsvin en tijdens de WoTS
in de Jaarbeurs te Utrecht. Studenten-
teams kunnen zich vanaf 30 november
inschrijven.
Te ms die zich willen inschrijve dienen
te vol oen aan de volgende voorwaar-
den:
• de ams bestaan uit d rdejaars
stu enten aan een Nederlandse ho-
g school
• het voorstel betreft een multidiscipli-
nair project
• het voorstel legt de nadruk op industri-
ele automatisering en mechatronica
• het project wordt gerealiseerd in peri-
ode 3 en 4 (februari – juni 2018)
• het te m bestaat uit minimaal twee
projectleden
• er wordt minimaal 150 uur per deel-
nemer in het project gestoken.
André B akman, branch manager
van FEDA: “Door de wedstrijd open te
stellen v or alle t chnisch georiënteerde
studente van Nederlandse hogescho-
len, verwachten we een nog diverser
aanb d aan proj ctvoorstellen. De af-
gelopen tw e dities waren in elk geval
zeer succesvol, waarbij de jury haar
bewonde ing uitsprak voor de uiteen-
lopend oplossingen en bijbehorende
prototypes die werden g presenteerd.
Ook de competitie tussen de studenten
onderling is geweldig om mee te ma-
ken. Een bruisende nieuwe generatie
staat klaar!”Het winnende team van 2016
AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 51 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
SW_FEDactueel_nov_DEF.indd 50 13-11-17 10:47
WK Hydraulics gelooft in samenwerken
en nauwe contacten met de klant
Met Nautiservo als basis heeft het in Barendrecht gevestigde
WK Hydraulics ruim 39 jaar rvaring op het vlak van hydrau iek. H t
bedrijf richt zi h daarbij ho fdzakelijk op het lever n n totaalop-
lossingen in de industrie n scheepsbouw; bijvoorb eld li ren met
bijb horende aandrijving. Managing director Peter Kok g eft aan
dat de toek mst cht r en der beeld zal tonen. De markt van
hydrauliek st at namelijk om verschille de redenen onder druk en
vraagt reativiteit e flexibiliteit om hieri te kunnen overleven.
De hydraulische syst men van
WK Hydraulics zijn onder te verdelen
in vier categorieën. Een belangrijke tak
vormen de aandrijvingen voor lieren en
kranen voor de sch epsbouw, offsho-
re, baggerva rt en industrie. Daarnaast
heeft WK stuurmachines voor (sup r)
jachten en sleep- en w rkschepen en
towing pins als eigen producten. Een
vierde tak betreft sp cifieke toepassin-
gen en onderhoud voor de steen- n
beton industri .
Nauwe r latie met klant n
De st kte van et bedrijf ligt duidelijk in
de lev ring van t taaloplossingen n de
manier waarop dez tot stand komen.
P ter Kok: “We ontwikkelen en bouwen
de oplossingen in eigen huis, maar voor-
al in nauw overleg met de klant. Die
kent precies de condities waaronder
een systeem moet werken en wij zijn de
specialisten die hieraan invulling geven.
Door geen losse componenten maa
complete oplossingen te leveren zijn we
in staat de toeg past techniek, afstem-
ming en vera two rdelijkheid in één
hand te houd . Dit is nodig om klanten
daadwerkelijk te ku nen o tzorg n.”
Condition monitoring
WK Hydr ulics maakt het plaatje
compleet door ook het specialistische
onderhoud aan te bieden dat nood-
zakelijk is om de betrouwbaarheid en
beschikbaarheid van hydraulische syste-
men t handhav . Hiervoor beschikt
het bedrijf onder me r o er monitoring-
appara uur waarmee de conditi van
de hydraulische olie in de gaten wordt
gehouden en spoelunits (tot 1.400 l/min)
om systemen te kunnen spoelen.
Hydrauliekmarkt ond r ruk
De komende jaren verwacht Kok de nodi-
ge veranderingen in juist de hydraulische
markt. In een kort geled gehouden
presentatie onder l den van de techn lo-
giegroep Hydraulic Solutions, gaf hij onder
r aan dat hydraulische aandrijvingen
grote co currentie ondervinden van el k-
trische en hybride aandrijvinge . H ermee
wordt h t speelveld kleiner, hetgeen zeker
gevolgen zal hebben voor de aanbieders
in deze markt.
“Hydrauliek zal nooit helemaal verdwij-
nen”, geeft Kok aan. “Maar het zal
me r en meer worden ingezet voor de
toepassingen waarvoor echt geen ander
alternati f is. Dus daar waar hoge krach-
ten en dito koppels bij ventueel lage
toerentallen aan de orde zijn. We komen
dan uit bij de high-end toepassingen
waarvoor veel kennis nodig om deze
te realiseren. En dan zijn we nog niet
helemaal klaar: hydraulische systemen
zonder geïntegreerd besturingssysteem
zullen een steeds grotere zeldzaamheid
w rden, wat betekent at hy rauliek-
b drijven zich zéker moeten verdiepen
in deze materie – besturingstechn e ,
automatisering en kennis van el ktrische
en hybride andrijvingen – willen ze mee
kunnen blijv n doen.”
Een oplossing ligt wat hem betreft de ls
in samenwerken met andere partijen.
“Als klein bedrijf heb je het voordeel dat
je flexibeler bent en vaak sneller kunt
inspelen op vragen va uit de markt.
Maar het is lastiger m de ontwikkelin-
gen bij te houden. Je kunt r dan voor
kiezen om d ze kennis in te huren maar
je kunt ook gaan samenwerken of even-
tueel opgaan in grotere bedrijven.”
Rol va FEDA
Met betrekking tot bovenstaand toe-
komstvisie kan FEDA ondersteuning
bieden door als platform te fungere
waar bedrijve elkaar tegenkom
én door branch specifieke i formatie
beschikbaar te stellen. “Dan is het echter
w l b langrijk dat l den actief deelne-
en aan de events die FEDA organiseert
en zich regelmatig lat n zien. Want juist
de fysieke ntmoetingen, dáár kan de
digitalisering niet t genop” ald s Kok.
www.wkhydraulics.nl
FEDA-lid ‘In the spotlight’
100T towing pins en 125T SWL stoppers
Hyd aulic Power Unit
SW_FEDactueel_nov_DEF.indd 51 13-11-17 10:47
8 9 50 51 7 5 11 7 3 45