Pagina 48 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2017

42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
8 I
Interview
En nu gas geven!
De markt blijft positief. Omzetten nemen
toe en het vertrouwen in de toekomst
groeit. Dat betekent nieuwe ansen,
maar hoe vind je die, en belangr jker:
hoe verzilver je die? “Precies daar speelt
FEDA gericht op in,” aldus voorzitter
Rob Hommersen. “Hoe? Door hier een
aantal slimme, innovatieve ‘Tools’ voor te
ontwikkelen in combinatie met een be-
proefde ‘personal touch’. W nt alhoewel
we middenin de ´digitale transitie´ zitten,
blijft het een feit dat het mensen zijn
die dingen bedenken, mark en openen
en omzetten omhoog stuwen. Het gaat
om inhoud en toegevoegde waarde. Je
kunt weliswaar steeds meer overlaten
aan slimme algoritmen e i telligente
IT/oplossingen, maar met het bij elkaar
zetten van een paar computers heb je
nog geen business. Vandaar dat FEDA in
haar roadmap een effectieve mix heeft
FEDA Actueel is een productie van FEDA.
feda.nl
FEDA boosts your business met innovatieve ‘Tools’
samengesteld met nieuwe IT-gedreven
‘Tools’, waarvan ons Business Intelli-
nc (BI) ‘Tool’ en ‘Sharepoi t’ goede
voorbeeld zijn. Maar ook persoon-
lijk gericht onderwijs is een essentiële
factor. Je hebt goede mensen nodig
om plannen te verwezenlijken. Maar
a n goede me sen is ee tekort. Met
seminars en door onze reeks ‘Tech-
nische Leergangen’ te blijven uitbrei-
den, leveren we een bijdrage aan die
zo belangrijk kennisov rdracht. Ook
br d re eve ementen als de DFPTC, die
we vanaf dit jaar alternerend met de
WoTS organiseren, verhoge de ken-
nis ervaring van de de ln mers. Los
daarvan zijn er onze lede -events en
branch -overstijgende evenementen
zoals de WoTS om nieuwe contact n te
leggen, elkaar te inspireren en samen in
nieuwe projecten te duiken, waarvoor
je in je e n je onvoldoende kennis en/of
slagkracht hebt. Met deze innovati ve
mix wil FEDA een echte ‘business aan-
jager’ worden.”
Actieve leden-events
“Sinds we onder de vlag van Atrium
Groep op re en is FEDA pas cht in een
str omversnelling geraakt,” zegt bran-
ch manager An ré Braakman. “Op het
leden- vent dat we dit najaar gaan or-
ganiseren, gaan we onder meer laten
zien hoe je met geg vens ui de Busi-
ess Intelligence ‘Tool’ de vertaalslag
naar marketing kunt maken. We gaan
ook studenten bedrijfskunde inschake-
len om te kijken hoe bedrijven met die
BI-data o gaan en ho ze dit zouden
kunnen optimaliseren. Het ‘To boost
your business’ traje t gaa we op dat
event feestelijk afsluiten, om meteen
w er een nieuwe stip aan de horizon
te zetten. V lgend jaar wordt daarnaast
extra feestelijk, wa t alho wel het er
v naf hangt hoe je de oprichting van
FEDA interpret ert, gaat de oorspong
van deze branchevereniging decennia
terug. Veertig jaar zelfs in 2018, dus dat
zal niet ongemerkt voorbijgaan.”
Inspirerend platform
“We zijn hard op weg om e n actief, dy-
namisch en door de leden gedragen plat-
form te worden,” zegt Rob Hommersen.
“Maar dat gaat uiteraard niet vanzelf en
ik hoop dan ook dat door onz inspan
ningen een s eeuwbal ffect ontstaat,
waardoor leden actiever worden bin-
nen dit platform. Ik kom daarom graa
in contact met leden die in één van de
werkgroepen een (kleine) rol willen spe-
len. Want het spreekwoord ‘vele handen
maken licht werk’ is nog altijd van toe-
passing. Mede omdat FEDA almaar bre-
der wordt en complexer, hebben we ook
het bestuur ui gebreid met twee man.
Dit met name door de opmars van ge-
avanceerde IT-oplossingen, waarmee we
steeds meer verbanden kunnen leggen
en steeds meer stuurcijfers kunnen ge-
nereren waar p bedrijven hun strategie
kunnen b seren. Wat ik verwacht is dat
er door deze nieuwe aanpak meer klei-
nere samenwerkingsverbanden zullen
ontstaan di dynamisch en heel gericht
inspelen op specifieke marktbehoeften.
Daar wil je natuurlijk bij zitt n, maar
ook dat gaat niet vanzelf. D wereld is
sneller g worden. Veel sneller. Maar ook
dynamischer en breder. Daar hoort van-
zelfsprekend een actieve houding bij,
ondersteund door een actieve branche-
vereniging. Van nietsdoen is nog nooit
iemand beter geworden.”
André Braakman
Rob Hommersen
AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
9
SW_FEDactueel_nov_DEF.indd 48 13-11-17 10:47
42 | AA RIJVE E T I
ACTU EL
ij l ri l ic l ti n Solutions
l s f f e aa van onze
i rijft i re e jaren gele-
ill f si s tst i 004 FE .
r f rs stee s eer o
i ’ ‘I t r t S l tions’ sluiten
l , t r , l rs, tti en, etc.) be-
l r l t r z t’ va circa 4 iljard
r t c l ie roep.
), r ‘ ti rives’ onderdeel
i i , li t i , f r acie, voeding- en
l i tri r l. el ic t ordt het
i i t -l c traal staan en niet
li i , t ri ssyste en.
ti ri , c tr ica, robotica, vi-
i i i i rij l al e e egende
t rij t, c i e produceert
i .
li , i t r i vatief vakge-
i l j r ijv r eel et 30 to
t is ijftechniek bij
j i r l ire st dierichting
I i
l ij
l
i
l i i
li
l ij
i
l
ij
i
ennis van rkel is r
Sales arketi ij r i i l
i t st:
r t r, P licati s
i . . it l k, ite-
ir ij , secretariaat
J r J li , ra c e
ti
l r i s:
r t ri t , i f feda.nl
ll rti l i F ctueel
ll r r t r elijkheid
. .fe a. l
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
8 A NDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) suc esvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwol e.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop start e met e n bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 de lnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdek en dat het e n continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplos ing a n-
leiding vormt voor e n nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Da rna st
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat de lnemers echt kon-
den beleven wat e n goede ‘Lean-cul-
tu r’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid vo r het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en e n begin te
maken met het vertalen van deze ken is
na r de eigen praktijk.
Martijn Brinks, busines unit manager bij
WEG vond het gehe l indrukwek end.
“Je ho rt al jaren in de spre kwo rde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verrega nd he ft do rgevoerd,
ma r dit in de werkelijkheid zien ge ft
pas a n wat het écht inhoudt. Dat er bij-
vo rbe ld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduce rd was nieuw vo r
mij. Dit realise rt het bedrijf do r onder
me r het continue verbeterproces te
hanteren. Een a npak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structu r van de organisatie hele-
ma l afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natu rlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.0 motoren per dag
gema kt en o k hier maken we gebruik
l i i i ‘i r k ekkend’
t r y a ics in ‘schone’
t r ti t rr i
van dit ype structuren om onder meer
de kwaliteit e handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
ve l me r verschillende so rten produc-
ten ma kt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kun en inspringen op vragen uit de
markt. Hierdo r le nt het LEAN proces
zich in zekere mate vo r verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
a n Scania is wat mij betreft e n bevesti-
ging gewe st: Toepassing van LEAN
helpt om te kun en blijven voldoen aan
de vra g van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de l ktromo-
toren te verbet r n
(fot : WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, ma r de uitdaging
die ilco van Rooijen en Edwin ter Velde a nga n is wel he l bijzon-
der. Zij wil en in de winter van 2017 (het is da r dan ‘zomer’) namelijk
et hun door zonne-energie a ngedreven ‘Solar Voyager’ ter einwa-
gen 2.300 km over Antarctica na r de geografische Zuidpo l rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren vo r de a ndrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
ordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stro mop-
wekking wordt ook gebruikgema kt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twe avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘scho nste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook e n oplos ing worden ge-
vonden vo r voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpo l kan het zoma r -90
°C worden. Dat is koud. He l koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feillo s blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
ja rgetijde 24 u r per dag schijnt is na-
tu rlijk prettig vo r e n wagen op
zon e-energie. Ma r het is de enige
energiebron en da r moet alles me
worden a ngestu rd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische fficiencygra d, want ze zijn
compact, licht in gewicht en lever n een
gro t kop el en e n ho g rendement.
Dankzij e n pa r a npassingen, waaron-
der toepassing van e n low-temp smeer-
mid el en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpo l. Kijk op w .Clean2An-
tarctica.com vo r het la ts e nieuws en
op w .apex-
dyna.nl vo r de
specif caties van
de reductoren.
42-43-4 -45_feda ctue l.ind 43 10-08-16 15:22
9
Nieuwe ideeën en plannen geven
vorm aan World of Motion & Drives
Veilig ontluchten en drukloos maken
van een hydraulisch systeem
Dat ‘veilig omgaan met hydraulische systemen’ niet alleen de aandacht
heeft van FEDA, blijkt wel uit de ontwikkeling van Richard Groen die
onlangs de ‘Hydraulic Safety Bucket’ int od ce rde. Hij is werkzaam in
de zwar ind strie als hydrauliek specia ist en ontwierp deze oplossing
om hy aulische i stallaties veilig te ku e ontluchte drukloos
te maken. De eerste exemplaren zijn inmidd ls gel verd.
D eerste me tings in de aanloop naar
‘d beurs der beurze ’, WoTS 2018, zij
achter de rug en stonde vooral in het
teken van onderwerpen als en rgi ef-
ficiënti , connecting mechanical dr ves,
rob tica, samen erking en natuurlijk de
FEDA-Lounge. Gezien de aanmeldingen
die reeds binnen zijn, zal FEDA-pre-
sentat e op e WoTS van volgend j r
een og br der draagvlak kenne uit
verschillende vakg bi d n. Om h t v or
de bezoeker b vendien n g int r ssan-
ter te make wordt o der meer gedacht
aan ko te kennissessie , mogelijk op d
beursvloer zelf, met inspirerende spre-
kers die een blik werpen op de nabije
to komst. Netwerken wordt ook gezien
als super be angrijk, dus ook daarop z l,
naast verschillende insp rerende activit i-
t n, op de FEDA-Lounge sterk worden
ingez t. Op 8 november zaten we op-
nieuw met geïnteresseerde deelnemers
van de FEDA-Lounge rond de tafel. Hier-
bij kwamen nieuwe plannen e ideeën
voor het event van volgend jaar naar
voren, waardoor dit steeds concretere
vormen begint aa te nemen. Sinds de
opening van de i schrijvingen op 29 ju i
jl. is er sowieso v l i teresse voor deel-
name aan de WoTS. Zelfs bedrijve d e in
een eerdere fase waren afgehaakt, geven
nu te kennen er toch weer bij te willen
ijn, waarm e ook de World of Motion
& Drives (Aa drijftechniek) w er en fan-
tastische beurs belooft te worden.
ie zelf wel ens bij ee hydraulische
installatie heeft gestaan om deze te nt-
uchten en drukloos te make , w et dat
hij handen en oge tekort k mt om zijn
eigen ve l gheid – n d e van de omg –
ving – te waarborge . De betreff nde
medew rker moet immers lijktijdig:
• een slan tje vastg houden dat via een
minimess koppeling to gang verschaft
tot het systeem
• det ct ren of zich lucht n het syste m
bevindt door naar het slangetje te kij-
k n
• de bewegende delen van de installati
zelf in d gaten houden
• zorgen dat de onderstaande – vaak
kunststof – emmer niet omvalt
• voorkomen dat r hogedruk i jectie et-
s l kan ontstaan.
Hydraulic Safety Bucket
Het goed beschrijven van de problema-
tiek is vaak al de halve oplossing. Richard
Groen vond deze dan ook in de ontwik-
keling van de Hydraulic Safety Bucket:
Een metalen emmer die is af te sluiten
met een doorzichtig deksel waarop een
minimess koppeling is aangebracht.
“Hiermee ondervang je alle problemen in
één keer” vertelt hij. “Ten eerste valt de
emmer niet eenvoudig om doordat deze
van metaal is. Belangrijker is echter dat
je hem kunt afsluiten waardoor de me-
dewerker niet in aanraking kan komen
met aerosol én e een scheiding ontstaat
tussen oli straal e e mens Hierdoor s
de kans op hog uk injecti letsel vrij-
wel uitgeslot n. Door het doorzichtige
d ksel kun j he proces rd r goed in
d gat n houd en it raard kun j d
inhoud weer eenvoudig verwijd ren. Tot
slot zijn ook aanpassingen mogelijk in
het aantal en soort koppeling n.”
Meer informatie over de Hydraulic Saf ty
Bucket is t vinden :
www.hydraulicsaf tybucket.nl
info@hydraulicsafe ybuck t.nl
SW_FEDactueel_nov_DEF.indd 49 13-11-17 10:47
8 9 50 51 4 5 11 7 3 45