Pagina 41 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2017

TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlNOVEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 41
neetsystemen. Men heeft zelfs combina-
ties met piëzosystemen onderzocht.
De eigen motoren worden niet noodzake-
lijkerwijs in eigen huis geproduceerd. Het
bedrijf werkt samen met een aantal toe-
leveranciers in Azië en Oost-Europa die
een deel van de productie verzorgen. Ook
is er een aantal toeleveranciers in Neder-
land, onder meer voor volautomatisch
draaien en frezen. De kwaliteitscontrole
en een deel van de eindassemblage ge-
beurt in Veldhoven.
Magnetic Innovations wil de eigen pro-
ductiecapaciteit de komende jaren uit-
breiden, zowel qua personeel als machi-
nes. Daarbij wordt onder meer gedacht
aan de inzet van robots en een nieuwe
assemblagelijn om een aantal komende
projecten te realiseren. Om de te verwach-
ten groei op te kunnen vangen, wordt
uitgeweken naar een groter pand en
meer gekwalificeerd personeel.
Specificaties
Zeker bij klant- of applicatiespecifieke mo-
toren heeft de klant eisen aangaande
kwaliteit, betrouwbaarheid en geschikt-
heid voor de applicatie. Magnetic Innova-
tions beschikt over een aantal testopstel-
lingen waarop men de eigen motoren kan
testen en de ontwerpen kan kwalificeren.
Dat geldt uiteraard voor de elektrische en
mechanische eisen, maar kan ook betrek-
king hebben op de warmteontwikkeling.
Het koper in de wikkelingen mag maar tot
een bepaalde temperatuur opwarmen om
degradatie van isolatiesystemen te voor-
komen en een zekere levensduur te berei-
ken. Op het moment dat een motor wordt
ontworpen, wordt dus al rekening gehou-
den met de isolatie en het pad waarlangs
de warmte wordt afgevoerd. Dat kan via
de luchtspleet en de behuizing, maar ook
via de as.
Dams stoort zich wel eens aan de specifi-
caties die veel motorfabrikanten in hun
documentatie vermelden. “Te veel fabri-
kanten specificeren dat hun motor een
hoog toerental en een hoog koppel kan
bereiken, maar vermelden niet dat allebei
tegelijk niet mogelijk is. Dat is niet ons
beleid: wat onze documentatie vermeldt,
haalt de motor ook. Als bedrijven, een be-
paalde combinatie van eisen specificeren,
moet een motor gewoon aan die eisen
voldoen. Klanten hebben soms ideeën en
wensen die technisch gewoon niet reali-
seerbaar zijn. Je hebt te maken met elek-
trische eisen, thermische eisen, veilig-
heidseisen, spanningsniveaus en gewich-
ten. Sommige motoren werken onder
vacuüm, zodat je het uittreden van deel-
tjes uit de motor moet voorkomen. In bui-
tentoepassingen moet weer bijzondere
aandacht worden besteed aan corrosie-
wering.”
Met name in de consumentenmarkt wordt
vaak een specificatie opgesteld, waarvan
merkbaar is dat de opstellers niet hele-
maal weten wat ze vragen. Dan is het voor
Magnetic Innovations een uitdaging om
door te vragen, net zolang totdat volko-
men duidelijk is wat de klant eigenlijk
écht wil. Eerst dan wordt duidelijk wat hij
wil bewerkstelligen en of zijn aanvraag
reëel is. Van den Heuvel: “Dat voortraject
kost vaak veel meer tijd en energie dan
het daadwerkelijk ontwerpen en testen
van de motor. De tijdsbesteding in het
voortraject is een bewuste keuze om te-
leurstelling bij de klant te voorkomen en
daarmee een potentiële productie-
opdracht te verliezen. De klant heeft een
aandrijfoplossing in gedachten en daarin
is de motor een component. Maar ons uit-
gangspunt is wat het totale systeem moet
doen, niet wat de motor moet doen. Het
kan veel handiger en goedkoper zijn om
een alternatieve oplossing te kiezen. Wij
ontwikkelen niet voor elke applicatie de
beste motor; we ontwikkelen de motor
die het best bij de applicatie past. Dat is
díe motor waarmee de klant in zijn markt
succes heeft.”
Nu waardeert niet elke klant dat zijn
ideeën niet reëel of realiseerbaar blijken.
Het betekent in het ergste geval dat hij
zijn applicatie opnieuw moet ontwerpen.
Magnetic Innovations probeert dat altijd
te voorkomen, maar soms is het onvermij-
delijk. Van den Heuvel: “Wij beginnen lie-
ver aan projecten waar we in geloven, dan
aan projecten die niet realiseerbaar zijn.
Je moet niet trekken aan een dood paard.
We maken overigens zelden mee dat we
ons terugtrekken.”
Business model
De beste oplossing voor de klant wordt
mede bepaald door het productie-
apparaat waarover een motorfabrikant
beschikt. Een productielijn voor grote
aantallen bouw je niet even om naar een
kleine serie van een heel ander product.
Dams: “Een productiebedrijf voor stan-
daard motoren zullen we nooit worden.
Door te kiezen voor het maken van grote
series in weinig varianten word je een
ander bedrijf. Dan raak je je sterke punten
kwijt en bij ons is dat het ontwerpen, ont-
wikkelen en integreren van klantspeci-
fieke motoren waarmee de klant kosten
kan besparen en hogere prestaties kan
bieden.”
Magnetic Innovations kan voor de onder-
delenproductie en deels ook de samen-
bouw terugvallen op partners die zijn in-
gericht op de door de klant gewenste
aantallen. De Veldhovense onderneming
houdt daarbij terdege rekening met het
kostenplaatje. Van den Heuvel: “We willen
binnen het pallet aan eisen niet alleen de
beste maar ook de goedkoopste oplos-
sing voor die klant bewerkstelligen. Als je
als motorfabrikant met een klant praat,
word je altijd vergeleken met de motor
die de klant al kent. Het kostenplaatje
moet goed zijn. Kostenverschillen zullen
er altijd zijn en er zijn altijd redenen te
bedenken dat een klant met ons, of juist
niet met ons in zee gaat. Maar als motor-
fabrikant moet je altijd zorgen dat jouw
kostprijs in lijn is met de verwachting van
de klant. Door onze kennis en door onze
kring van toeleveranciers krijgen we dat
kostenplaatje meestal wel kloppend. Het
kan zijn dat de motor sec duurder is, maar
dat de klant door het toepassen ervan 4
Moving Magnet lineaire actuator (10Kn) voor de metaalbewerkings-
industrie.
40-41-42_magnetic.indd 41 15-11-17 10:25