Pagina 4 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl NOVEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK4
Beursbezoek versus
levertijd
Beroepsmatig loop ik heel wat beurzen,
beursjes, congressen, seminars, open dagen
en andere evenementen af om ideeën op te
doen, te proberen iets van aandrijftechniek
te begrijpen en bekenden en onbekenden
te ontmoeten. Vroeger eindigde het seizoen
met SPS IPC Drives in november maar tegen-
woordig gaat het door tot dik in december
(AgriFoodTech, Elektro Vakbeurs, Machi-
nebouw Event, MicroNano Conference).
Daarna komen de kerstmarkten maar daar
ga ik beroepsmatig (en privé) niet heen.
Twee zaken vallen mij de laatste paar maan-
den wel steeds meer op: het aantal bezoe-
kers van evenementen lijkt verder te dalen,
en lever tijden vormen een stevig probleem.
Maar waar in het verleden de recessie (dus
kleinere budgetten) als belangrijkste reden
voor het wegblijven van bezoekers werd ge-
noemd, wordt nu de hoogconjunctuur als
boosdoener beschouwd. In nagenoeg alle
sectoren wordt volop geproduceerd. Engi-
neers zijn druk aan het tekenen of staan er-
gens ter wereld onderdelen, modules en ap-
paraten in elkaar te schroeven. Alleen in de
maritieme sector schijnt het nog flauw te zijn
qua opdrachten, maar achter de schermen
lopen tientallen projecten waar nu al druk
aan wordt getekend, gerekend en gecalcu-
leerd. Alleen die levertijd. Tot twee jaar voor
sommige onderdelen en componenten, de
voorbeelden vlogen me de laatste weken om
de oren. Iedere fabriek en iedere system in-
tegrator lijkt tot over de oren in de opdrach-
ten te zitten. Maar als uw engineer nog vijf
maanden werk heeft, kan die ene dag voor
een beurs of congres er nog wel bij. Als hij
daar een techniek ziet of kennissen spreekt
waardoor hij een week werk bespaart, is die
ene dag ruim terugverdiend. We zien u dus
graag op de themadag Mechanische aandrijf-
techniek op 1 maart 2018, die Mikrocentrum
samen met Aandrijftechniek organiseert.
Het team van Aandrijftechniek wenst u alvast
fijne feestdagen en een voorspoedig 2018.
Ad Spijkers
redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Festo opent Experience Centre in
Delft
Eind oktober heeft Festo in Delft het Experience Centre geopend. In dit centrum brengt de
onderneming de nieuwste producten en innovaties voor de industriële automatisering en het
technisch onderwijs samen in een centrum waar de grenzen van de techniek worden opge-
zocht. De experience begint in het Future Learning Lab. Hier bevindt zich de fabriek van de
toekomst, de CP Factory. Dit is een lesopstelling voor het onderwijs, maar ook productiebedrij-
ven kunnen hiermee ervaren hoe de eerste stappen naar digitalisering kunnen worden gezet.
Dit eerste exemplaar op de Nederlandse markt leert hoe smart industry werkt. De fabriekslijn
van de toekomst is een volledig geautomatiseerde en flexibele assemblagelijn. Het Experience
Centre herbergt diverse dynamische displays/opstellingen die oplossingen uit de industrie op
interactieve wijze tot
leven laten komen.
Klanten kunnen met
hun engineers samen
‘sleutelen’ aan appli-
caties die zij met
Festo in hun machi-
nes kunnen opne-
men. Deze vorm van
samenwerken kan
beide partijen succes-
voller maken. Door
middel van virtual re-
ality is het mogelijk
om letterlijk ‘in’ de
applicaties van het
wereldwijde klant-
portfolio te stappen.
In het Experience Centre kunnen klanten buiten de afgesproken kaders denken en
ideeën voor de toekomst ontwikkelen (foto: Festo).
Danfoss neemt Visedo over
Het Deense Danfoss heeft Visedo Oy in Lappeenranta (Finland) overgenomen, een specialist in
elektrische oplossingen voor de off-road en maritieme markten. Met deze stap reageert Danfoss
op de groeiende vraag van klanten naar elektrische oplossingen om emissies en vervuiling te
verminderen en de productiviteit te verhogen. Het ging het Deense concern vooral om het
verwerven van nieuwe innovatieve technologie, dat een belangrijk onderdeel van de investering
in groei vormt. Visedo is een goed voorbeeld van hoe bedrijven zich op klantbehoeften kunnen
richten en tegelijkertijd het portfolio van Danfoss versterken door een breder aanbod oplos-
singen te bieden. De aandrijvingen van de Finnen zijn geschikt voor hybride en elektrische
sys temen binnen het vermo-
gensbereik van 30 kW tot
2000 kW. Het bedrijf heeft
dochterondernemingen in
Heerenveen, Kopenhagen en
Hong Kong. Visedo wordt geïn-
tegreerd in het Danfoss Power
Solutions business segment,
waar ook de hydrauliek en
HMI’s voor de mobiele markt
onder vallen. De overname is in
lijn met Danfoss’ strategische
focus op het toevoegen van
elektrische oplossingen als een
sleutelcompetentie en een be-
langrijk onderdeel van de aan-
pak om elektrificatie wereldwijd
mogelijk te maken.
Danfoss heeft het Finse Visedo overgenomen, specialist in elektrische
aandrijvingen voor off-road en maritieme markten (foto: Danfoss).
04-05-06_Nieuws.indd 4 15-11-17 10:15