Pagina 32 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl NOVEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK32
triële automatisering en industriële aan-
drijvingen. Als iemand een offerte wil
voor een grote serie motoren voor consu-
mentenelektronica, witgoed of de auto-
motive-markt, zullen wij die naar de res-
pectievelijke Nidec-kanalen doorverwij-
zen.”
Leroy-Somer
We hebben het tot nu toe voornamelijk
over Control Techniques gehad, maar
Leroy-Somer is ook onderdeel van de
overname. De in 1919 opgerichte onder-
neming heeft zijn hoofdkwartier in
Angoulême (F). In Nederland is Bastiaan
Streefkerk verantwoordelijk voor de ver-
koop van de motoren en motorreducto-
ren. “De andere organisatie en marktbe-
nadering en het bredere assortiment gel-
den natuurlijk niet alleen voor de
frequentieregelaars. Leroy-Somer beschikt
over de nodige fabrieken en heeft een
grote ‘installed base’ aan motoren, gene-
ratoren en motorreductoren. Daar ligt
nog steeds onze focus. Leroy-Somer zit nu
vier jaar in het pand van Control Techni-
ques in Sliedrecht en die samenwerking
tussen de verschillende disciplines gaat
steeds beter. Het feit dat je nu onder één
moeder hangt met een duidelijke focus,
helpt wel bij het dichter tot elkaar bren-
gen van beide vroegere ondernemingen.
Nidec is daar heel duidelijk in: stop je
energie in datgene waar je goed in bent
en niet in dingen die je niet kunt.”
“Nidec nam Control Techniques en Leroy-
Somer over omdat het groeipotentieel
ziet, bij zowel de regelaars als de moto-
ren. Verder is Nidec echt Japans: alles
moet superkwaliteit zijn. Technieken als
Zero Defect, Six Sigma en Lean Manufactu-
ring zijn daar diep ingeburgerd. Japan-
ners geven daar een iets diepere invulling
in dan Amerikanen en Europeanen. Daar
zullen wij nog veel profijt van hebben.”
“Nidec is bovendien een bedrijf dat snel
schakelt. De documentatie is snel aange-
past, er staat al Nidec op de gevel en op
onze koffiekopjes. Maar de Japanners zien
ook de waarde van de bestaande handels-
namen in. De fabrieken blijven gewoon
Control Techniques en Leroy-Somer heten,
maar dan wel met de naam Nidec er voor.
De naam van het Japanse moederconcern
moet dominant zijn. One Nidec.”
Software
De grote elektra- en elektronicaconcerns
behalen tegenwoordig een belangrijk
deel van hun omzet in software, en daar
gaan ook veel R&D-inspanningen naar
toe. Is of wordt software ook dominant bij
Nidec? Bakker: “Je moet eigenlijk de vraag
stellen: hoe belangrijk wordt intelligentie
in een stuk hardware? Onze producten
zijn componenten, slave onder een be-
paald platform.”
“De drives en motoren moeten kunnen
praten met een bovenliggende besturing
die altijd van een ander is. Ze communice-
ren met bijna alle merken en met IPC’s die
met Codesys zijn geprogrammeerd. Dat
vergt een continue innovatieslag omdat
die wereld ook steeds weer verandert.
Eerst hadden we de veldbusoorlog, toen
de Industrial Ethernet oorlog, nu gaat ie-
dereen weer naar OPC-UA. Vooralsnog
proef ik geen behoefte om bijvoorbeeld
een eigen PLC te gaan maken. Maar mis-
schien dat Nidec daar nog een stap in
gaat maken. Kijk naar de overname van
B&R door ABB, of van VIPA door Yaskawa,
of van Saia-Burgess door Honeywell.”
Er zit uiteraard de nodige intelligentie in
onze drives om de IGBT’s zo efficiënt mo-
gelijk aan te sturen. Ook kunnen stan-
daard bepaalde veiligheidsfuncties in de
regelaar zelf zijn ondergebracht. Maar er
zijn ook PLC- en MCI 210-insteekkaarten
met een volwaardige processor die in
sommige applicaties ook volop worden
gebruikt. De PLC-kaarten kunnen veel
meer dan het afhandelen van wat I/O-
functionaliteit. Zo kunnen ze vanaf één
kaart redelijk wat assen aansturen.”
Naar de maritieme markt
Control Techniques was al bezig om in
Nederland meer vaste voet in de offshore-
en scheepvaartmarkt te krijgen. Het be-
drijf heeft het vissersschip de MDV1
Immanuel compleet met motoren, gene-
ratoren en frequentieregelaars uitgerust.
Bakker: “In die markt zijn we met nog een
aantal leuke pilots bezig. Nu we meer en
grotere aandrijvingen tot onze beschik-
king krijgen, kunnen we ons ook nadruk-
kelijker op de kaart zetten. Vandaar ook
dat we op de Europort stonden. We inves-
teren met name voor die markt ook in
nieuw personeel, zowel engineers als ver-
kopers. Tegelijkertijd hebben we nu direct
toegang tot specialisten in Duitsland,
Frankrijk, Engeland en Italië. Stel dat wij
vandaag een aanvraag krijgen voor een
aandrijving van 14 MW. Wij hebben in
Sliedrecht daar op dit moment nog onvol-
doende kennis voor, maar in Italië zitten
bij NIS 150 specialisten en is dat de core
business. Wij halen dan een of meer inge-
nieurs naar Nederland en zij maken
samen met ons dit project. Je moet er
voor zorgen dat je de beste expertise voor
de applicatie aan die klant koppelt. Komt
er een aanvraag uit de maritieme sector,
dan kunnen wij experts uit Duitsland
laten komen. Dat samenspel is in korte
tijd heel intens geworden en werkt ook
echt.”
Tot slot
Bakker en Streefkerk zijn duidelijk content
met de overname door Nidec. Bakker:
“Emerson Electric weet een heleboel van
procesautomatisering, maar was geen
producent van motoren en regelaars.
Emerson heeft duidelijk gekozen voor
procesmanagement en software, en daar
zijn ze ook goed in. We horen nu bij een
onderneming die onze core business be-
grijpt. Nidec weet wat motoren zijn, wat
motortechnologie is, wat vermogenselek-
tronica is. Ze snappen ook dat voortdu-
rende innovatie een must is. Onder Emer-
son ging de meeste R&D naar proces-
management. Maar zonder innovatie zak
je af naar de middenmoot en dat willen
we niet. Het is de intentie van Nidec om in
elk marktsegment koploper te zijn. En dat
willen wij in Sliedrecht ook.”
www.nidecindustrialautomation.nl
De Leroy-Somer
Commander ID300
is een nieuwe IP55
opbouwfrequen-
tieregelaar voor de
aansturing van de
IMfinity-inductie-
motoren.
30-31-32_nidec.indd 32 15-11-17 10:18