TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlNOVEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 15
Dankzegging
Open access funding provided by TU Wien (TUW). Vertaling en
bewerking: Ad Spijkers
Literatuur
1. Schrödl, M, Elektrisches Maschinensystem, Österreichische Pa-
tentanmeldung Nr. A50594/2016.
2. Rajashekara, K. et al. (Hrsg.) (1996): Sensorless control of AC
motor drives, New York: IEEE Press, PC3996, ISBN0-7803-1046-2.
3. Schrödl, M. (1992): Sensorless control of AC machines, Habilita-
tionsschrift, VDI-Fortschrittsberichte Nr. 117, Reihe (21).
4. Preusser, T. (2002): Neues sensorloses Regelverfahren für Syn-
chronmaschinen, Antriebstechnik, 41, 21–23. Nr 7.
5. Consoli, A., Scarcella, G., Testa, A. (2001): Industry applications
of zero speed sensorless control techniques for PM synchronous
motors, IEEE Trans. Ind. Appl., 37(2), 513–521.
6. Viggiano, F. (1992): Aktive Magnetische Lagerung und Rotor-
konstruktion Elektrischer Hochgeschwindigkeits-Antriebe, Disser-
tation, ETH Zürich, ADAG AG, Zürich.
voor een configuratie met vier vierpolige
rotoren (spoelen niet weergegeven). De
rotoren draaien weer met tegengestelde
draairichting en gelijke toerental. De pij-
len in fig. 12 geven het magnetisch flux-
verloop bij de gekozen rotorpositie weer.
Interpreteert men de structuur volgens
fig. 4 als serieschakeling van twee gelijk-
soortige structuurmodules, dan kan men
uit deze structuur de meest uiteenlo-
pende planetaire motoren construeren.
Als voorbeeld is in fig. 13 een planetaire
motor met zes planeetwielen gereali-
P3
T
K1
A1A2
D
K2
Z1
P1
Fig. 11. Planetaire motor met differentieel D (kegelwieldrager T,
kegelwielen K1, K2), functioneel gecombineerd met het zonnewiel
Z1. De planeetwielen P1, P3 (zonder aangesloten rotoren van het
elektrische deel weergegeven). Steekassen A1, A2, die met de
aandrijfwielen worden verbonden.
Fig. 12. Planetaire motor met vierpolige rotoren (strengen u, v, w)
in verschillende grijstinten. Pijlen geven de magnetische fluxdich-
ting en hun richting aan.
seerd, waarbij drie structuurmodules wor-
den samengevoegd. Naastliggende plane-
ten roteren wederom in tegengestelde
richting.
Samenvatting
In dit artikel werd de (elektrische) plane-
taire motor beschreven, een nieuw con-
cept voor een geïntegreerde multi-elek-
trische machine met een planetaire re-
ductor. Na de afleiding van de structuur
werd een prototype gebouwd, het regel-
concept gepresenteerd en de eigen-
schappen van de aandrijving geverifi-
eerd. De toegepaste dynamische veldge-
oriënteerde regeling werd sensorloos op
basis van de Inform-methode gereali-
seerd en in alle totale bedrijfstoestanden
inclusief stilstand en lage toerentallen
getest. De uitbreidingsmogelijkheden
van het concept op de verschillende ge-
modificeerde structuren werden bespro-
ken. Aan het instituut worden verdere
varianten van de planetaire motor opge-
bouwd en in toekomstige publicaties ge-
presenteerd.
Fig. 13. Structuur met zes tweepolige pla-
neten.
08-09-10-11-13-15_tuwien.indd 15 15-11-17 10:16