08 AANDRIJFTECHNIEK De elektromotor | december 2022
niet gevolgd door een laadcircuit en een elektrolyti-
sche condensatorbatterij. De hardware wordt afgeslo-
ten met een IGBT-uitgang en een control print voor de
sturing. Om te voldoen aan de huidige normen wordt
vaak een DC-spoel gebruikt op de tussenkring om de
harmonische vervorming naar het net te verminderen
(< 48%). Op langere termijn zal de condensatorbatterij
moeten worden vervangen vanwege veroudering. Dit
brengt onderhoudskosten met zich mee. Veroudering
heeft vaak ook een vermindering van efficiency tot
gevolg.
Lagere harmonische vervorming
Om deze kosten te reduceren, gaat Delta het
principe van het huidige concept aanpassen. Daarbij
wordt de huidige elektrolytische condensatorbatte-
rij vervangen door een veel kleinere filmcondensa-
torenbatterij. Deze filmcondensatoren hebben een
veel langere levensduur en hoeven niet te worden
vervangen. Als ingangsbrug wordt een half gestuurde
brug gebruikt waardoor een speciaal laadcircuit wordt
gebruikt. Uitgang blijft natuurlijk een IGBT-sectie. De
huidige DC-spoel wordt vervangen door een veel klei-
ner exemplaar voor extra reductie van de harmonische
stroomvervorming. Door middel van een geoptima-
liseerde software-aansturing van de ingangsbrug
wordt een lagere harmonische vervorming naar het
net verkregen. In de firmware zijn tal van functies toe-
gevoegd om voorspelbaar onderhoud uit te voeren op
de aandrijving. Hierdoor is het mogelijk om onder-
houd te plegen op geplande tijden, zodat extra hoge
kosten kunnen worden bespaard. Uiteraard voldoet
deze nieuwe frequentieregelaar aan de huidige hoge
Europese eisen en is geschikt voor kwadratische belas-
tingen. <
www.delta-emea.com
||| LAGERVERLIEZEN ONDERVANGEN MET MAGNETISCHE LAGERING
In een elektromotor zijn er verschillende
onderdelen die de verliezen bepalen.
Verliezen in een motor worden onder
andere veroorzaakt door koperverliezen
in de windingen van de motor en
ijzerverliezen of magnetiseringsverliezen.
Deze verliezen genereren warmte in de
motor en zijn bij de huidige en nieuwe
ontwikkelingen van elektromotoren al zo
veel mogelijk gereduceerd. Ook kunnen
er verliezen optreden in de lagering
van de elektromotor. Zeker bij hogere
rotatiesnelheden, zoals die voorkomen
bij compressorapplicaties. Lagerverliezen
zijn te ondervangen of te verlagen met nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld magnetische lagering. Door middel van een gegenereerd
magnetisch veld wordt de as en de rotor op zijn plaats gehouden in het midden van het lagerschild. Doordat er geen contact is met het
lagerschild, zijn de verliezen minimaal. Delta Electronics heeft hiervoor een speciale regelaar ontwikkeld, de AMBD. Deze regelaar kan
worden gekoppeld aan de DC-bus van de frequentieregelaar die de motor van de compressor aanstuurt.
Delta’s nieuwe VP3000 serie beschikt over een ander
basisprincipe ten opzichte van conventionele regelaars
06-07-08_delta.indd 90 29-11-2022 16:23