van 1000 Nm van 0 tot 2500 toeren,” aldus Klomp.
“Het gecombineerde rendement van motor plus inge-
bouwde inverter haalt 96% en weegt slechts 35 kg.”
Tot slot de vermogensrange van 800 kW tot
4 MW. Klomp: “De volgende stap in Saluqi’s product-
ontwikkeling. De eerste ontwerpfasen hebben inmid-
dels werkbare resultaten opgeleverd. We gaan daarbij
naar 10 gesegmenteerde inverters en een spanning van
800 V. Daarmee halen we een maximaal koppel van
3200 Nm.” Het mag duidelijk zijn dat Saluqi Motors
grote plannen heeft met haar bijzondere technologie.
Klomp ziet dan ook diverse mogelijkheden voor zijn
motoren. De actuele situatie is dat de Saluqi motor
nu nog een exclusief maatwerk product is. Er wordt
hard gewerkt aan het opzetten van een productielijn
die er voor het eind van dit jaar voor zorgt dat er een
voorraad van minimaal 100 motoren is aangelegd. Dit
zal de levertijd van de motoren aanzienlijk verkorten.
De uitdaging van de uitvoering van genoemd groei-
project is dat de vraag naar de motoren elke maand
aan het toe nemen is.
Mobiliteit, industrie en aerospace
Saluqi Motors mikt met haar compacte krachtige
aandrijving op een aantal specifieke toepassingen.
“Op het gebied van duurzame mobiliteit kan de Saluqi
motor voor veel verschillende voer- en vaartuigen
gebruikt worden. Saluqi Motors werkt bijvoorbeeld
al aan de elektrificatie van motorfietsen, quads, sloe-
pen en industriële toepassingen zoals graafmachines,
pompen, aggregaten en heftrucks die worden inge-
zet in gebieden waar je geen brandstofmotor wil, of
mag, hebben” Een andere specifieke toepassing is de
luchtvaart. “Door onze hoge power density en laag
gewicht, zijn we opgepikt door de aerospace-indus-
trie. Die hebben echt interesse in ons motorconcept.
Zo hebben meerdere partijen onze motoren in een
conceptontwerp vliegtuig geplaatst en doen hier nu
ook testen mee. Kijk, de vliegtuigindustrie zoekt een
vervanging voor brandstofmotoren die schadelijke
stoffen en CO
2
uitstoten plus geluidsoverlast veroor-
zaken. Brandstofmotoren worden zowel in aanschaf
als het gebruik en onderhoud steeds duurder. Het kost
ons daarentegen wel veel tijd en investeringen om te
voldoen aan de certificatie eisen in de luchtvaart.”
Volgens Klomp is er momenteel een enorme druk
op elektrificatie, en is het een kwestie is van focussen.
“Het is de kunst om de juiste toepassingen er uit te
halen. Met Saluqi Motors richten we ons vooral op
bedrijven en projecten die het belangrijk vinden om,
een toekomstbestendige concurrentiepositie in de
transitie te veroveren en tegelijk de mondiale klimaat-
doelen te behalen, en nu concreet bezig zijn hiervoor
nieuwe producten en proposities te ontwikkelen en
in de markt zetten.” <
www.saluqimotors.com
Grotere vermogens worden mogelijk door de schaalbaarheid van de Saluqi-motors. Motoren met dezelfde hoeveelheid segmenten en meer
vermogen worden langer, maar de diameter en vermogenselektronica blijven even groot
67Technologie
De geïntegreerde én gepatenteerde inverter kan toegepast worden bij meerdere motoren
64-65-66-67_saluqi.indd 67 30-11-2022 16:13