Pagina 66 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

66 AANDRIJFTECHNIEK De elektromotor | december 2022
ontwikkeling gemaakt. Ook zijn er ontwikkelingen
met Galiumnitride halfgeleiders. Maar voor ons is
de SiC erg belangrijk. Die gaan nog verder naar de
ideale switch. De ideale switch heeft 0 (nul) ohm door-
laatweerstand of spanningsval (bij IGBT’s). Zo’n SiC
kan veel sneller schakelen met een vijf keer grotere
bandbreedte dan een IGBT. Ook werken ze bij hogere
Voltages, waardoor je ze bij grotere vermogens kunt
inzetten. Wij maken nu ook gebruik van die SIC’s in
onze vermogenselektronica.
Compacte aandrijfunit
De eerste door Saluqi ontwikkelde aandrijving
is de P50T4 en bestaat uit een elektromotor, geïnte-
greerde koeling en eveneens geïntegreerde én gepa-
tenteerde inverter. Alles in één compacte behuizing en
met een schaalbaar vermogen van 50 kW tot 4 MW.
“Het unieke van dit concept is de schaalbaarheid,”
aldus Klomp. “De diameter blijft voor dit type het-
zelfde, maar de aandrijving wordt alleen langer. Die
vermogenselektronica kan eigenlijk 4 tot 5 keer zoveel
aan als dat hij nu kan. De stacklengte (blikpakket en
magneten) in de elektromotor bedraagt 6 cm. Als ik
die lengte verdubbel, verdubbelt ook het vermogen. De
elektronica hoef ik niet te upgraden, want die kan in
theorie nog meer vermogen aan dan die verdubbeling.
We hebben de koppeling tussen de elektronica en die
motor anders gemaakt. In de basisaandrijving gebrui-
ken we eigenlijk vier keer drie-fases. Daarbij kunnen
we modulair opschalen van vier segmenten, naar zes,
naar tien etc. En kun je dus grotere vermogens maken.
Waarmee je dus de modulariteit van je vermogens-
elektronica, waar veel ontwikkelingswerk inzit, kunt
hergebruiken en vermenigvuldigen. Als je de basismo-
dules helemaal hebt getest, weet je eigenlijk al dat de
rest goed zit.” We hebben het nu alleen nog over de
motor en inverter gehad, maar hoe wordt er gekoeld?
Klomp: “De coolstack zit tussen de elektromotor en de
inverter in. Beiden worden hierdoor vloeistof gekoeld,
dat maakt deze coolstack echt een pareltje.”
Hoge vermogensdichtheid
We duiken even de technische gegevens in. De
Saluqi Motors P50T4 heeft een piekvermogen van
60 kW en een piekkoppel van 130 Nm. Dat alles in
een behuizing met een diameter van 20 cm en een
lengte van 20 cm. Het totale gewicht van deze kracht-
bron, dus inclusief koeling en vermogenselektronica
is 15 kg. “Doordat alles zo compact is geïntegreerd
is de efficiency ook beter. En we bereiken hiermee
een hoge vermogensdichtheid,” legt Klomp uit.
“Vandaag de dag hebben de beste inverters in hun
klasse een vermogensdichtheid tot 50 kW/kg en
35 kW/L bij 400 V. De inverters in onze motoren hebben
een vermogensdichtheid van 75 kW/kg en 75 kW/L bij
400 V. Dat is een toename van 50% in gravimetrische
dichtheid en 100% in volumetrische dichtheid verge-
leken met de beste producten die momenteel op de
markt verkrijgbaar zijn.” Met haar technologieën is
Saluqi Motors volgens Klomp in staat een gecombi-
neerde vermogensdichtheid van motor en inverter van
8,0 kW/kg te bereiken bij een maximaal vermogen
én bij een toerental van 2500 min-1. “Door het hoge
koppel en maximaal vermogen bij lage toeren, waarbij
een tandwielkast of transmissie ook nog weggelaten
kan worden, zijn onze motoren bij uitstek geschikt
voor direct-drive aandrijvingen.”
Meer varianten in de pijplijn
Momenteel zijn er twee T4 varianten en een T6
variant al op bestelling leverbaar. Dit zijn de P50T4,
P100T4 en de P200T6. De T4 heeft een diameter van
20 cm en de T6 heeft een diameter van 30 cm en een
lengte van 28 cm. Deze leveren een vermogen van
60, 100 en 250 kW maar nog steeds in een zeer com-
pacte behuizing. De T6 produceert een vermogen in
de range van 200 tot 350 kW. “Deze haalt een koppel
De geïntegreerde én gepatenteerde inverter kan toegepast worden bij meerdere motoren
64-65-66-67_saluqi.indd 66 30-11-2022 16:13