Focus op power density
en koppel bij nieuw
concept elektromotor
>
D
e afgelopen jaren zijn er veel nieuwe bedrij-
ven ontstaan die hard werken aan nieuwe
concepten op het gebied van elektrische aan-
drijvingen. Het zijn veelal start-ups en kleine bedrij-
ven die met interessante ideeën en nieuwe concepten
komen. Volgens Maarten Klomp, afgestudeerd vlieg-
tuigbouwkundige aan de TU-Delft, heeft dat alles te
maken met het feit dat start-ups beginnen met een
idee en een leeg vel. “Je kunt dan vrij onbevangen je
idee uitwerken. Grote bedrijven zijn vaak log, houden
vast aan oude principes en vaak bemoeien bijvoor-
beeld inkoopafdelingen zich ermee, die vinden dat
alles vooral effectiever en goedkoper moet. Dat houdt
innovatie tegen.” Klomp werkte in het verleden een
aantal jaren bij een grote onderneming die versterkers
maakte voor elektrische aandrijvingen, met name voor
de halfgeleiderindustrie. “De stages daar moeten snel,
krachtig en zeer nauwkeurig worden aangedreven.
Nu, met Saluqi Motors, zitten we meer in de tractie-
applicaties. Maar de techniek die daaronder zit is wel
hetzelfde. De elektromagnetische techniek, de control
algoritmes etc. Echter in de positioneerwereld heb
je daar een hele softwarelaag bij zitten met allerlei
feed-forward functies e.d. om maar supersnel te set-
telen en supernauwkeurig te kunnen positioneren op
nanometer niveau. In tractie-aandrijvingen gaat het
om een koppel of snelheidsregeling, maar het belang-
rijkste is toch wel het genereren van een maximaal
koppel.” Klomp had altijd al een brede interesse in
elektrotechniek, maar is vooral getriggerd door de
combinatie van elektrisch, mechanisch, elektronisch
en software. “Motorenfabrikanten en versterkerfabri-
kanten zijn meestal twee gescheiden werelden. Dit
brengt de opgave met zich mee hoe de elektronica aan
de elektromotor gekoppeld moet worden.”
Steeds betere vermogenselektronica
Aan Klomp de taak om die koppeling tussen ver-
sterker, de zogenaamde vermogenselektronica, en de
elektromotor, te optimaliseren. Volgens hem is het
wel degelijk mogelijk om een compacte aandrijving
te construeren waarbij elektromotor en vermogens-
elektronica in één behuizing zitten. “Er zijn bedrijven
die zeggen dat de elektronica langer meegaat dan de
elektromotor en dus een combinatie niet zien zitten.
Maar de ontwikkelingen op het gebied van vermo-
genselektronica en materialen voor elektromotoren
(de magneten) zijn zoveel beter geworden, dat voor
veel applicaties een compacte doch krachtige motor,
zeer wenselijk is. De magneten die nu in onze elektro-
motor zitten kunnen een temperatuur aan tot 200°C.
Bij belasting gaat het knikpunt naar beneden, maar
ze kunnen gemakkelijk 100°C aan zonder dat er iets
gebeurt.”
“Bij de elektronica, en dan met name bij de tran-
sistoren, zijn de specificaties alsmaar doorontwikkeld,”
legt Klomp uit. “Denk hierbij aan de IGBT’s en de FET’s
(Field Effect Transistor). Er zijn steeds grotere stromen
mogelijk en met minder verliezen. In de laatste 5 tot
10 jaar heeft de Silicon Carbide (SiC) een behoorlijke
Maarten Klomp,
CEO van Saluqi
Motors: “Doordat
alles zo compact is
geïntegreerd creëren
we een betere
efficiency en hoge
vermogensdichtheid”
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Saluqi Motors
65Technologie
64-65-66-67_saluqi.indd 65 30-11-2022 16:13