Pagina 62 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

62 AANDRIJFTECHNIEK De elektromotor | december 2022
IE5+ synchrone motoren onderscheiden zich hierbij
bijzonder sterk, omdat hun rendement in het deel-
lastbereik niet significant daalt in vergelijking met
IE3 asynchrone motoren.
De nieuwe IE5+ motortechnologie is ongeveer
15% zuiniger bij volle belasting. Met betrekking tot
de transportbanden en glijplaat, is gebleken dat deze
vooral bij S1-bedrijf onder volle belasting hun voorde-
len konden tonen en een besparing van ongeveer 25%
opleverden. Als het aandeel van de deellast tijdens
de bedrijfsuren van de aandrijvingen groter wordt,
dan neemt de energiebesparing door de keuze van de
elektromotor toe en hoe verder de rendementswaar-
den uiteenlopen ten gunste van de IE5+ permanente
magneet synchrone motoren. Naast de verbetering
van het motorrendement zijn ook het algoritme van
het besturingssysteem en de energie-efficiëntie van de
aandrijfelektronica belangrijke factoren die van invloed
zijn. Complete systemen van NORD Drivesystems,
bestaande uit motorreductor, frequentieomvormer en
specifieke parametrisering en programmering, maken
een optimaal systeemrendement mogelijk.
Minder varianten
Een constant koppel over een breed toerental-
bereik maakt een vermindering van het aantal vari-
anten mogelijk. Dit minimaliseert administratieve
kosten en stroomlijnt productie-, logistieke, opslag-
en serviceprocessen. De nieuwe IE5+ motorgeneratie
combineert de voordelen van het modulaire systeem
met de mogelijkheden van variantenreductie. Met
de IE5+ motoren tot en met 2,2 kW in één behuizing-
grootte, alsmede twee reductorgroottes tot 250 Nm
en enkele frequentieomvormer-varianten kunnen 95%
van alle typische aandrijftaken in de intralogistiek
worden afgedekt. Voor hogere vermogenseisen zijn
ook IE5+ oplossingen tot 3,7 kW met nog aanzienlijk
hogere koppels beschikbaar. Elke oplossing is indivi-
dueel afgestemd op elke klant en wordt onder meer
gekenmerkt door de volgende voordelen:
• de motor kan wereldwijd worden gebruikt
• gebruik van de hoge overbelastingcapaciteit van het
systeem
• groot toerentalbereik
• specifiek ontwerp voor de betreffende applicatie
• compacte inbouwruimte met hoge
vermogensdichtheid
• kleine, lichte motorreductoren met maximaal
rendement
• stekkerbare frequentieomvormers en motoren
• Plug & Play service zonder opgeleid personeel
Efficiëntie en kosten in balans
De vergelijking van een conventionele IE3 asyn-
chrone motor (0,75 kW, 83% motorrendement) en een
kegelwielreductor met een overeenkomstige IE5+ syn-
chrone motor (0,75 kW, 93% motorrendement) en een
kegelwielreductor levert een energiebesparing op van
ongeveer 11% voor 16 bedrijfsuren per dag (4000 uur
per jaar) en een CO
2
-emissiefactor van 366 g/kWh. Dit
komt overeen met ongeveer 400 kWh en 0,15 t CO
2
per
jaar. Dit is opnieuw gebleken uit de in Bargteheide –
Duitsland uitgevoerde metingen.
Als men het gemiddelde verbruikte elektrische
vermogen van de IE3 motor van 0,536 kW vergelijkt
met dat van de nieuwe geïntegreerde DuoDrive motor-
reductor (SK EVO 80 – 3AZ) van 0,442 kW onder de
geschetste testomstandigheden, levert dat een bespa-
ring op van 234 kWh elektrische energie per jaar (zie
tabel 1). Dit komt overeen met een besparing van 17,5%
of 117 kg CO
2
per jaar voor slechts één aandrijving. Als
we uitgaan van een gemiddeld pakketdistributiecen-
trum met ongeveer 2.000 aandrijvingen, resulteert
dit in een vermindering van 234 t CO
2
per jaar voor
één vestiging, alleen al door de aandrijftechniek te
optimaliseren. Door een gecoördineerd totaalsys-
teem kan een nog veel groter optimalisatiepotentieel
worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld, de gecombineerde
ombouw van IE3 motoren met standaard transport-
Hoe meer deellast, hoe groter de energiebesparing door het gebruik van
synchrone motoren met permanente magneet met efficiëntieklasse IE5+.
60-61-62-63_nord.indd 62 30-11-2022 10:00