Pagina 61 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

>
O
ngeveer 70% van de elektrische energie die
in industriële toepassingen wordt gebruikt,
wordt verbruikt door elektrische aandrijvin-
gen. Voor de economisch en ecologisch noodzakelijke
vermindering en optimalisering van het energie- en
grondstoffenverbruik biedt de horizontale transport-
techniek een belangrijk uitgangspunt voor vrijwel
elk industrieel bedrijf en elke intralogistieke instal-
latie. NORD Drivesystems ondersteunt zijn klan-
ten bij het benutten van dit besparingspotentieel.
Efficiëntieoptimalisatie van het gehele aandrijfsys-
teem, inclusief de uitgevoerde toepassing, betekent
een aanzienlijke besparingsfactor. Het potentieel
ligt hier meestal rond de 30 tot 60%. De specialist in
aandrijftechniek zet zich sinds het ontstaan van het
energiedebat enkele decennia geleden in voor deze
taak en probeert bij elke nieuwe en verdere ontwik-
keling van zijn aandrijvingen toekomstbestendigheid,
verbeterde rendabiliteit, hogere energie-efficiëntie
en geoptimaliseerde functionaliteit en prestaties te
combineren.
Praktische vergelijkingstest
Samen met Ammega, een fabrikant van transport-
banden en een jarenlange partner in het ontwerpen
van krachtige, efficiënte intralogistieke systemen, ont-
stond het idee om de interactie van transportband-
componenten in een praktische test te vergelijken.
Onder identieke testomstandigheden werden een IE3
asynchrone motor van bouwgrootte 80 en een IE5+
permanente magneet synchrone motor van bouw-
grootte 71 vergeleken. Alleen al de mogelijkheid om
dezelfde prestatieparameters te kunnen realiseren
met een kleinere elektromotor is al een aanzienlijke
besparing. Terwijl de IE3 motor (80LP/4) afmetingen
heeft van 236 x 156 x 156 mm, is de IE5+ aandrijving
(71N2/8 TF), die even krachtig is, slechts 225 x 132 x
132 mm groot. Bovendien werd een test uitgevoerd
met NORD’s nieuwe DuoDrive motorreductor (SK EVO
80-3AZ), waarbij de IE5+ motor met de tandwielkast in
één behuizing is geïntegreerd. Om rekening te houden
met verschillende wrijvingscoëfficiënten hebben de
ingenieurs van NORD Drivesystems de tests van de
motorreductoren herhaald met twee soorten trans-
portbanden en twee verschillende glijplaten. De ver-
gelijking van de motorreductoren werd uitgevoerd op
de eigen testinstallatie in Bargteheide (D).
Testopstelling en testomstandigheden
De desbetreffende bandbelasting werd uitgeoe-
fend via een belastingslede die op een transportband
was gemonteerd. Het verzamelen van meetgegevens
met een bemonsteringsfrequentie van 1 Hz werd uit-
gevoerd met het NORD-Eco-meetinstrument die was
aangesloten tussen de net- en de motoraansluiting.
Zo kunnen spanning en stroom en het werkelijk ver-
bruikte vermogen worden bepaald.
Aangezien voor een directe vergelijking van de
motorreductoren hetzelfde uitgaande toerental vereist
is, werd voor de toerentalaanpassing dezelfde kegel-
wielreductor (SK 92072.1ABDH) gevuld met dezelfde
reductorolie maar verschillende overbrengingsver-
houdingen gebruikt (reductieverhoudingen: IE3 = 3,58/
IE5+ = 5,17). Om storingen door omgevingsfactoren tot
een minimum te beperken, voerde de fabrikant de
tests uit na een opwarmperiode van twee uur bij een
omgevingstemperatuur van 25°C, zonder zonlicht en
met een luchtvochtigheid van 30 tot 40%. De band-
snelheid tijdens de 24 uur durende continue werking
bedroeg telkens 1,5 m/s.
Worst-case-scenario
Op basis van de bandbelasting van 40 kg bij
volle belasting die in veel aanbestedingsdocumenten
wordt geëist, werden de tests uitgevoerd in S1-bedrijf.
Uiteraard komt een continue belasting van 100% niet
overeen met de belastingen in de praktijk. In post- en
pakketapplicaties, luchthaventechnologie en intralo-
gistiek wordt dit veel meer gekenmerkt door deellast-
bedrijf en lagere bandbelastingen. Aandrijvingen met
Grafiek links: de IE5+ motor bereikt zijn hoge efficiëntie over een breed koppelbereik en is dus optimaal geschikt voor
een zuinige werking in het deellastbereik. Grafiek rechts: dit diagram voor een asynchrone IE3-motor toont duidelijk
het verschil. Voor een aanvaardbare energie-efficiëntie moet hij zo nauwkeurig mogelijk op zijn werkpunt werken
TEKST / Jörg Niermann, divisiemanager Marketing, NORD Drivesystems Group
FOTO’S / NORD Drivesystems Group
61Technologie
60-61-62-63_nord.indd 61 30-11-2022 10:00