Pagina 58 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

58 AANDRIJFTECHNIEK De elektromotor | december 2022
De basis van de oplossing bestaat uit 36 Cantoni
motoren; een Europees fabricaat uit Polen dat vooral
opvalt door de robuustheid. Door gebruik te maken
van hoogwaardig aluminium en staal zijn deze moto-
ren geschikt voor een langdurige en intensieve belas-
ting met behoud van de lange levensduur. Ook de
elektronica is voldoende beschermd om goed te blijven
functioneren onder koude omstandigheden.
Omdat de temperaturen in de vriestunnel kunnen
dalen tot -50°C én vanwege de bedrijfsactiviteiten van
de klant, was het noodzakelijk om verschillende aan-
passingen door te voeren. Ook hiervoor is eerst een
uitgebreid overleg geweest om de eisen en wensen
eenduidig en compleet op tafel te krijgen.
RVS-assen en IP56
Ten eerste moesten de assen van de motoren in roest-
vaststaal zijn uitgevoerd en beschikken over een verwar-
mingselement om ze ook bij lage temperatuur direct en
betrouwbaar te kunnen opstarten. Verder was een bescher-
mingsklasse van IP56 vereist én moesten de 36 motoren in
een tijdsbestek van twaalf weken worden geleverd.
Sales Manager Jan Bakker: “Eén van de grotere
aanpassingen die we in eigen werkplaats hebben
doorgevoerd, betreft het verwijderen van de waaier en
het inkorten van de as. De waaier is in een standaard
elektromotor nodig om te koelen, maar in een vries-
straat zijn de temperaturen dermate laag, dat deze
functionaliteit niet nodig is. Door hem weg te halen,
voorkomen we dat hij de luchtstroom over de motor
verstoort wat de efficiëntie ten goede komt. Verder
zijn er speciale lagers toegepast en hebben we uiter-
aard gekozen voor een smeervet dat zijn smerende
vermogen behoudt bij deze lage temperaturen.”
Top Coating
Tot slot is deze motor voorzien van een speciale
coating die Kolmer een aantal jaar geleden op basis
van klantvragen heeft laten ontwikkelen. Deze zeer
harde en slijtvaste coating kan de levensduur van
elektromotoren onder extreme omstandigheden met
gemiddeld een factor 8 verlengen. Extreem houdt in:
een vochtige omgeving, chemische middelen waar-
mee de motoren in aanraking komen of – zoals hier
– extreem lage temperaturen.
Deze zogenaamde Kolmer Top Coating is een
waterdunne coating die dwars door de verf heen
een chemische verbinding aangaat met het metaal.
Hierdoor kan hij per definitie niet loslaten en kan
onder de coating ook geen roest ontstaan waardoor
de verf gaat bladderen. Testen in het laboratorium en
een groot aantal toepassingen in de praktijk hebben
de beoogde werking inmiddels aangetoond. Rapporten
van onafhankelijke onderzoeksbureaus geven boven-
dien aan dat de coating ongevaarlijk is voor mensen,
dieren en de omgeving.
Hiermee is de Top Coating ook toegestaan op
motoren in de voedingsmiddelenindustrie.” Jan Bakker:
“Door de beschermende werking van deze bijzondere
coating leveren we indirect ook een bijdrage aan het
thema duurzaamheid. Hoe langer de motor immers
meegaat, hoe minder vaak je deze hoeft te vervangen
en dat betekent direct een besparing op allerlei grond-
stoffen die nodig zijn voor elektromotoren en die lang-
zaam schaars dreigen te maken. De motoren worden
overigens op dit moment in de werkplaats aangepast
en is de planning deze – gecoat in een speciale, éigen
kleur – eind januari, begin februari aan te leveren.”
Grevengoed besluit: “Een heerlijke onderneming
om te werken. Door de cultuur van een familiebedrijf
werken we als een hecht team samen en voelen klan-
ten zich welkom. Een groot goed. ”<
www.kolmer.nl
Een elektromotor in een visverwerkingsbedrijf, die elke zes maanden moest
worden vervangen door aantasting van schoonmaakmiddelen, draait met de
Kolmer TopCoating nu zes jaar lang ononderbroken door
Technische specialisten zorgen voor klantspecifieke
motoren op maat
56-57-58_kolmer.indd 58 30-11-2022 13:30