Pagina 57 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

Modificeren van standaard
naar speciale motoren
>
F
rits Kolmer startte 39 jaar geleden met zijn
vrouw Technische handelsonderneming Kolmer
B.V. wat in 2008 is overgegaan naar de huidige
bedrijfsnaam Kolmer Elektromotoren B.V. Anno 2022
is het bedrijf uitgegroeid tot een professionele organi-
satie rondom industriële elektromotoren waar enkele
tientallen medewerkers dagelijks uiteenlopende klant-
wensen en -vragen oplossen.
Speed
Omdat standaard elektromotoren praktisch op
iedere spreekwoordelijke hoek van de straat zijn te
vinden, richt Kolmer zich specifiek op haar motto:
speed, special en service.
Speed slaat uiteraard op de snelheid van leveren.
Een thema dat in de huidige tijd alleen maar aan waarde
toeneemt gezien de grondstoffentekorten en stagnaties
in de supply chain. Om deze afhankelijkheidsfactor te
minimaliseren, heeft Kolmer zo’n 16.000 motoren op
voorraad en daarnaast een goede relatie en duidelijke
afspraken met haar toeleveranciers om in geval van
nood snel elektromotoren geleverd te krijgen.
Kolmer kan daarbij ook snel niet-standaard moto-
ren leveren omdat het in eigen huis alle mogelijk aan-
passingen kan doen. Zo is er een vloeiend werkproces
ontwikkeld waarin snel remmotoren zijn samen te
stellen. Verder is geïnvesteerd in een CNC-draaibank
waarmee sneller en nauwkeuriger (seriematig) speciale
assen zijn te draaien. Het benodigde tekenwerk en
omzetting naar machinedata gebeurt door de eigen
afdeling engineering. Barry Grevengoed is Medewerker
Buitendienst en vult aan: “Bovendien kunnen mensen
van het kantoor bij Kolmer ook bijspringen in de werk-
plaats. Niet leveren ‘door gebrek aan personeel’, is er
bij ons dus niet bij.”
Specials
Wanneer je niet standaard wilt zijn, zul je specials
moeten leveren. En daar draait het bij Kolmer dan ook
om. Aanpassen gebeurt op basis van de grote voor-
raad standaard motoren die op verschillende manieren
zijn te upgraden naar ‘standaard plus’. Dit kunnen
eenvoudige aanpassingen zijn zoals het toevoegen
van een remfunctie, het spuiten in een speciale kleur
of het voorzien van de eigen slijtvaste topcoating.
Daarnaast is er kennis en gecertificeerde expertise in
huis over ATEX- motoren. Grevengoed: “Daarbij gaan
we oprecht voor de beste oplossing voor onze klant.
Eérst een goed gesprek: waarvoor gaat hij de motor
gebruiken. Wat zijn de nominale belastingen maar
ook: wat zijn de extremen? Met welke snelheden en
versnellingen wil hij werken en wat zijn de eisen die hij
aan de besturing stelt? Bovendien vragen we verder;
bijvoorbeeld naar de omgeving en het gewenste vei-
ligheids- en beveiligingsniveau.”
Service
Onder het laatste thema ‘service’ schaart Kolmer
onder meer een 24/7 magazijn service maar ook het
beschikbaar stellen van haar kennis. Zo kijken ser-
vicespecialisten bij het falen van een elektromotor
met de klant mee naar de achterliggende oorzaak.
Veelal hangen storingen samen met een verkeerde
belasting of aansluiting. Door dergelijke oorzaken te
achterhalen, is uitval in de toekomst te voorkomen.
Service betekent bovendien dat klanten met íedere
vraag terecht kunnen. Wanneer een vraagstelling
buiten de scope valt, wordt er contact opgenomen
met een externe partij.
36 motoren in vriestunnel
Een mooi voorbeeld van een levering waarin het
motto volledig tot zijn recht komt, betreft een set
van 36 motoren voor toepassing in een vriestunnel.
Hier worden zij ingezet voor het aandrijven van de
compressor én de ventilatoren die lucht over de koel-
ribben blazen om zo de afgekoelde lucht in de ruimte
brengen.
Om aan de nog steeds groeiende vraag te kunnen
voldoen, wordt op korte termijn een nieuw pand
in Harderwijk betrokken dat ruimer, efficiënter
en duurzamer is. Met een gróót magazijn en een
professioneel ingerichte werkplaats waarvoor
geïnvesteerd is in nieuwe hightech
bewerkingsmachines
TEKST / Marjolein de Wit-Blok
FOTO’S / Kolmer Elektromotoren
57Trends
56-57-58_kolmer.indd 57 30-11-2022 13:30