Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

hebben elk een vermogen van 355 kW, zijn voorzien
van stilstandverwarming, geforceerde koeling en een
terugloopsper. Deze zorgt er mechanisch voor dat, bij
het afschakelen van de motor, de vijzel niet terug kan
draaien.” Ter Heerdt vult hem aan: “En net als bij de
diesels, starten we deze motoren ook rustig op. Binnen
60 seconden gaan we van 0 naar nominaal toeren. Dan
draaien de vijzels op hun optimale toerental.”
Hoe is de samenwerking tussen het Waterschap en
WEG tot stand gekomen? “Wij kennen elkaar al langer
van eerdere projecten vanuit de rioolwaterzuivering,”
aldus ter Heerdt. “WEG heeft een goede vertegenwoor-
diging op de Nederlandse markt, ze leveren hoogwaar-
dige kwaliteitsproducten en spreken de juiste taal.
Verder kunnen ze snel een goede service verlenen.”
Duurzame toekomst
Volgens ter Heerdt is deze renovatie een bijzonder
project vanwege de unieke locatie van het gemaal en
de grote vijzels die zo mooi in het zicht staan. “Het
J.U. Smitgemaal is voor de bemalingsgeschiedenis
van Nederland van belang als voorbeeld van een boe-
zemgemaal uitgerust met door dieselmotoren aan-
gedreven vijzels. Zodoende is er voor de renovatie
en elektrifi catie van dit gemaal gekozen om één van
de diesel aangedreven vijzels te behouden. En het is
te hopen dat deze straks een museale functie krijgt
waarbij de bezoekers zowel de oude dieselmotor als de
twee elektromotoren kunnen bewonderen vanaf het
balkon. De toeristen zijn weer welkom op Kinderdijk.
Want het geheel, dus het J.U. Smitgemaal, de andere
gemalen en natuurlijk de molens op de achtergrond,
zijn een bijzondere plek in Nederland. En met de
elektrifi catie zijn we klaar voor een duurzame toe-
komst.” <
www.weg.net
Een impressie van het nieuwe J.U. Smitgemaal inclusief belevingsruimte modern
waterbeheer (bron: M& DB architecten)
||| FREQUENTIEREGELAARS ZIJN EEN GROEIMARKT
Frequentieregelaars worden steeds belangrijker voor energiezuinige en duurzame aandrijvingen. WEG introduceerde onlangs de CFW900
serie frequentieregelaars. De CFW900 is compacter, wat de installatie in elektrische
schakelkasten vergemakkelijkt. Ook beschikt de nieuwe regelaar over een ingebouwde
functie om het WEG Motion Fleet Management (WMFM) eenvoudiger te kunnen
toepassen. Dit systeem maakt het mogelijk om een industrieel machinepark online te
monitoren en het onderhoud ervan te beheren. De CFW900 heeft tevens een ethernet-
poort, zodat het belangrijke besturingsdata naar het WMFM-systeem kan sturen.
Hierdoor kunnen de werking en het onderhoud nog beter gemonitord worden. Dit
nieuwe model werkt bovendien samen met een hele reeks systemen om gebruikers
te helpen hun frequentieregelaar te managen. Dankzij een slim managementsysteem
kan het gedrag van de regelaar voortaan worden afgestemd op schommelingen in
de belasting, voedingsspanning en omgevingstemperatuur. Hierdoor functioneert
het gehele aandrijfsysteem onder uiteenlopende omstandigheden steeds optimaal.
Daarnaast is de CFW900 compatibel met de nieuwe EcoDrive app. Hiermee kunnen
gebruikers hun systemen monitoren, parameters instellen, programmeren en de
systeemeffi ciëntie simuleren bekijken. Deze regelaar kan ook direct gegevens met
de cloud uitwisselen en biedt een verbeterde beveiliging voor de data en informatie.
Net als eerdere modellen heeft de CFW900 ook ingebouwde veiligheidsvoorzieningen,
zoals Safe Torque Off (STO) en Safe Stop 1 (SS1). Deze functies kunnen elke ongewenste
machinestart blokkeren en ongecontroleerde stops verhinderen (foto: WEG).
47Toepassing
44-45-46-47_wegsmitgemaal.indd 47 30-11-2022 09:59