46 AANDRIJFTECHNIEK De elektromotor | december 2022
ook als meest kosteneffectieve oplossing naar voren
gekomen.”
Nieuw gemaal in aanbouw
Toch worden niet alle drie dieselmotoren vervan-
gen. Er wordt één dieselmotor gehandhaafd, deze
diesel blijft meedoen in het ‘dagelijks’ peilbeheer
tot dat het nieuwe gemaal bij Hardinxveld gereed is,
daarna krijgt deze diesel een museale functie. Dat
heeft een aantal redenen. “Het nieuwe gemaal bij
Hardinxveld is een onderdeel van herinrichting van
het waterbeheer in de Alblasserwaard,” legt ter Heerdt
uit. “Door de herinrichting ontstaat er een robuuster
watersysteem welk beter bestand is tegen zaken als
klimaatverandering en zeespiegelstijging waardoor
hogere rivierstanden, clusterbuien en bodemdaling
vaker voor gaan komen. Dit nog te bouwen gemaal
heeft straks een capaciteit van 1200 kuub per minuut
en wordt naar verwachting in 2026 in gebruik geno-
men. Pas daarna zal de derde dieselmotor officieel
een museumstuk worden.”
Originele tandwielkasten
Deze dieselmotor die nog dienst blijft doen is
een enorm apparaat en staat te pronken in de hal.
Gemaalbeheerder Anton Dubbeldam begint te glunde-
ren als hij over de oude diesel spreekt. “Het is een zes-
cilinder dieselmotor, bouwjaar 1970. Als we zo’n motor
opstarten draaien we de eerste 5 minuten met zo’n
350 toeren, daarna gaan we naar de 750 toeren. Dan
draaien de vijzels met circa 19 toeren. De koeling van
de dieselmotoren en tandwielkasten vindt plaats met
warmtewisselaars die in het water zijn gemonteerd.”
Bijzonder is dat het Waterschap de dieselmotoren die
gedemonteerd worden wel bewaart. Aan originele
onderdelen is lastig te komen. Vandaar dat de oude
dieselmotoren als donoren worden opgeslagen.
Inmiddels zijn de twee dieselmotoren weggehaald
en vervangen door de WEG-elektromotoren. Wel bleven
de fundamenten van de dieselmotoren staan. “Dat
hebben we bewust gedaan,” legt ter Heerdt uit. “Net
zoals we de tandwielkasten ook laten staan. Dat is
wel net zo duurzaam en past binnen onze circulaire
doelstellingen. Die tandwielkasten zijn overigens nog
in prima staat. Deze zijn voorzien van geforceerde
oliesmering, dus dat betekent een lange levensduur.”
Elektrische aandrijving
Inmiddels zijn de beide elektrische aandrijvingen
gemonteerd en up-and-running. Ze zijn kleiner dan
de dieselmotoren, maar deze WEG W50 elektromo-
toren vallen nog steeds op met hun gele kleur. “Deze
8-polige IE4 motoren, ook wel super premium effi-
ciency genoemd, zijn gemaakt door onze fabriek in
Maia, Portugal,” legt Menno Kuipers, Business Unit
Manager bij WEG Netherlands, uit. “De motoren
V.l.n.r. Manfred
ter Heerdt, Menno
Kuipers en Anton
Dubbeldam bij de
eerst geplaatste
elektromotor (foto:
Paul Quaedvlieg)
De WEG-elektromotoren zijn onder meer voorzien van
geforceerde koeling
44-45-46-47_wegsmitgemaal.indd 46 30-11-2022 09:59