Strengere milieueisen
Waarom wordt nu een elektromotor gebruikt in
plaats van een dieselmotor? “Tot voor kort waren deze
machines allemaal diesel-aangedreven,” legt Duim
uit. “Echter staat in de aanbesteding steeds vaker dat
de emissie-uitstoot minder moet. Het moet schoner,
het moet elektrisch. Ook in dit geval.” Toch draait er
nu een dieselgenerator om de stroom op te wekken
voor de verschillende machines. “Rijkswaterstaat wil
een zo laag mogelijke emissie aan fijnstof, stikstof
(NOx) en koolstofdioxide (CO2). Maar niet overal zit
een netaansluiting. Daarom maken we hier gebruik
van een diesel-generatorset. Maar één genset in Stage
V-uitvoering geeft nog altijd minder uitstoot dan
meerdere draaiende dieselmotoren.”
Behalve minder uitstoot, moeten de machines mobiel
en robuust zijn. “De omstandigheden in het veld zijn
vaak niet optimaal, denk aan zand, modder, regen, stof
en extreme temperaturen,” aldus Duim. In het verle-
den heeft Duim Techniek al vaker dieselaangedreven
machines omgebouwd naar elektrisch. Ook zijn een
aantal schepen omgebouwd, met name voor de bag-
gerwereld. “Zo zijn we in het verleden ook in contact
gekomen met Dupagro. Voor dit project was Dupagro
op zoek naar de elektrische aandrijving en de besturing
voor de hogedruk pomp. Of we konden meedenken.
De lijnen zijn kort, we snappen elkaar. Wij zijn gewend
Bij deze pompunit wordt gebruik gemaakt van de frequentieregelaars van het type VACON NXP 820
De watergekoelde 3 fasen asynchrone elektromotor van 450 kW komt uit het
brede leveringsprogramma van B&P Elektromotoren
39Toekomst
>
36-37-38-39-40-41_bpdanfoss.indd 39 29-11-2022 16:26