30 AANDRIJFTECHNIEK De elektromotor | december 2022
flexibele ontwerp 240.000 motoren per jaar kunnen
produceren.
Vanaf 2024 wordt de productie uitgebreid met de
ePT-100 kW motor voor de toekomstige elektrische
Renault 5 en vanaf 2027 met de nieuwe generatie
elektromotoren van 200 kW. Ook deze zijn ontwor-
pen zonder zeldzame aardmetalen en ontwikkeld
in samenwerking met Valeo en Valeo Siemens
eAutomotive.
E-Mobility Academy
Om deze grootschalige transformatie te onder-
steunen, neemt Renault Groep het voortouw en onder-
steunt het zijn medewerkers bij de opleiding in de
nieuwe elektrische beroepen. In Cléon is een unieke
opleidingsfaciliteit opgezet: de E-Mobility Academy.
Deze in situ campus, ontwikkeld met de hulp van part-
ners, uitgerust met productielijnen, heeft tot doel de
werknemers van de fabriek op te leiden. Naast training
worden er 100 nieuwe medewerkers aangenomen ter
ondersteuning van de elektrische transformatie van
de fabriek. <
||| SOFTWARE DEFINED VEHICLE
Behalve elektrificatie werkt Renault ook
aan andere hightech oplossingen. Zo
gaan de Renault Group en Qualcomm
Technologies een SDV-architectuur
(Software Defined Vehicle) van de volgende
generatie aanbieden. Vanaf 2026 zullen
Renault-voertuigen gebruikmaken van
het nieuwe SDV-platform, inclusief
nieuwe generaties van het Snapdragon
Digital Chassis. Dat is ontworpen voor
nieuwe Android-functionaliteiten. Ook worden andere voertuigfuncties gecentraliseerd in de Physical Computer Unit (PCU), zoals
geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), carrosserie, chassis, telematica, connectiviteit, Power Line Communications (PLC), veiligheid
en cyberbeveiliging. Dit optimaliseert de hardware- en softwarekosten voor de stap naar een Physical Interface Unit (PIU) als interface
tussen bestuurder en het voertuig. De SDV-architectuur moet ook kunnen worden gebruikt door andere voertuigfabrikanten. De
groeiende technologische samenwerking tussen Renault Group en Qualcomm Technologies begon in 2018. Sindsdien heeft Renault de
Snapdragon Cockpit Platforms toegevoegd aan het OpenR Link-multimediasysteem van Renault Megane E-Tech electric en heeft het
plannen om Snapdragon Digital Chassis-oplossingen te gebruiken om de bestuurders en passagiers naadloze connectiviteit in de auto te
bieden.
Vanaf 2024 moeten er 500.000 elektromotoren per jaar worden gefabriceerd en
vanaf 2030 wil Renault alleen nog maar elektrische personenauto’s bouwen
Bestaande en nieuwe medewerkers worden volop
getraind in de E-Mobility Academy
28-29-30_renault.indd 30 30-11-2022 09:58