Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

Deze industriespecial is een speciale
uitgave over De Elektromotor. Deze
industriespecial wordt verzonden aan de
abonnees van de vakbladen
Aandrijftechniek en PompNL.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel.: +31 (0)6 24 71 79 54
redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0)6 55 68 99 62
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest
Friesland: NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2022 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of overgenomen, in
enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door
fotokopieën of enige andere manier,
zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en
auteurs aanvaarden dan ook geen enkele
aansprakelijkheid voor schade, van welke
aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die
gebaseerd zijn op bedoelde informatie.
Gebruikers van dit blad wordt met nadruk
aangeraden deze informatie niet
geïsoleerd te gebruiken, maar af te gaan
op hun professionele kennis en ervaring
en de te gebruiken informatie te
controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
V
oor u ligt de tweede Speciale Editie van Aandrijftechniek over de
Elektromotor. Mensen zonder verstand van techniek vragen wel
eens of daar zo veel over te vertellen is. Deze editie is het bewijs
dat, anderhalf jaar na de eerste Speciale Editie, er wel degelijk veel
nieuws is te melden. Zeker in de huidige wereld met de diverse
uitdagingen op het gebied van energie, milieu en leefbaarheid blijkt maar weer de kracht van elektrificatie
en het zuiniger en efficiënter omgaan met de beschikbare energie. De wereld moet af van zijn fossiele
verslaving en wij moeten mee. De transitiefase die we momenteel meemaken is dan ook ongekend en
dát merken de fabrikanten die elektromotoren en aanverwante artikelen leveren. De afgelopen maanden
heb ik diverse bedrijven bezocht en applicaties gezien. Bij een aantal bedrijven was het ook daadwerkelijk
feest. Delta Electronics nam een nieuw bedrijfspand op de Automotive Campus in Helmond in gebruik.
Lenze bestond 75 jaar en opende een nieuwe mechatronica-productielocatie. WEG Nederland nodigde
klanten en relaties uit op vliegveld Teuge voor het 20-jarig bestaan. En het liet de aanwezigen terloops drie
elektrisch aangedreven vliegtuigen zien. Ook kon ik de afgelopen tijd een aantal interessante applicaties
bekijken waarbij de elektromotor de hoofdrol speelt. Dat betekende vaak de bergschoenen aan en de
blubber in. Denk aan de elektrificatie van een mobiele pompunit bij grondboringen of aan het vervangen
van twee oude Stork diesels door moderne IE4 motoren. Prachtig om op zo’n bouwplaats rond te lopen
en te zien dat we in Nederland op veel vlakken bezig zijn met de broodnodige transitie naar elektrisch.
Over bouwplaatsen gesproken, eind oktober was ik op de Bauma in München. Waar voorheen de stands
volstonden met dieselmotoren, lag de nadruk nu echt op elektrisch. Ook het
aantal fabrikanten van hydraulische aandrijftechniek dat elektromotoren gaat
aanbieden, is de afgelopen tijd flink toegenomen. Sommigen hebben zelfs
complete bedrijven overgenomen om de elektrificatiekennis in huis te halen.
Dus ook de hydrauliek zit in een transitiefase. Bobcat toonde zelfs een skid-
loader waarin geen hydrauliek meer zit. De lineaire bewegingen zijn vervangen
door compacte elektrospindels. Breekbaar, zullen sommige denken. Maar nee
hoor, deze skid-loader werd flink mishandeld door de machinist en het ding
gaf geen krimp. Elektrisch? Het kan en het moet. Lees deze fraaie Speciale
Editie maar eens door. Voldoende interessante artikelen om uw kennis van de
elektromotor, zijn toepassingen en aanverwante componenten weer up-to-
date te brengen.
Transitiefase
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
| De elektromotor
Technologie & toepassingen
SPECIALE
EDITIE
01_cover.indd 1 30-11-2022 14:59
COLOFON
03
03_columncolofon.indd 3 30-11-2022 16:21