Synchrone motoren
met gewikkelde rotoren
>
J
e zou het niet zeggen, maar er zijn best wat
succesvolle elektrische Renaults die al een tijdje
meegaan. Denk aan de compacte Zoë personen-
auto en de elektrische Kangoo bestelauto. Sinds
kort heeft het Franse bedrijf de Renault Mégane E-Tech
Electric in haar portfolio. Een moderne middenklas-
ser met een geheel nieuwe aandrijflijn. Speciaal voor
de aandrijving werd dit jaar een nieuwe productielijn
geopend in de Renault fabriek van Cléon. Hiermee zet
het bedrijf een volgende stap in haar transformatie
naar auto’s met elektrische voortstuwing.
Sinds 2018 heeft de Renault Groep 620 miljoen
euro geïnvesteerd in de vestiging in Cléon om de 100%
elektrische en hybride motoren van de groep te pro-
duceren. Inmiddels is de fabriek een expertisecentrum
voor de fabricage van elektrische en mechanische
componenten en zal vanaf 2024 een productiecapa-
citeit hebben van meer dan 1 miljoen geëlektrificeerde
motoren per jaar, waaronder 500.000 elektromotoren
en 510.000 hybride motoren.
Deze transformatie naar elektrisch werd in 2012
ingezet en ondersteunt de strategie van de groep om
zijn elektrische value chain-activiteiten in Frankrijk
op lange termijn te verankeren en de ambitie van het
merk Renault om tegen 2030 100% elektrisch te zijn
voor personenauto’s in Europa.
Industriële transformatie
Volgens Jose Vicente de los Mozos, Industrieel
Directeur van de Renault Groep, is de fabriek van Cléon
het grootste productiecentrum voor elektrische moto-
ren voor auto’s in Frankrijk. “De nieuwe productielijn
betekent een nieuwe fase in de omschakeling naar
elektrische aandrijvingen en een bron van trots voor
de 3.228 medewerkers van de fabriek. Cléon is het per-
fecte voorbeeld van de industriële transformatie van
de groep naar elektrische voertuigen en hun volledige
waardeketen.”
Een andere toekomstige elektrische motor, die
samen met Valéo wordt ontwikkeld, zal hier ook
worden geassembleerd. Deze nieuwe elektrische
motor, ontwikkeld in het kader van de alliantie
Renault-Nissan-Mitsubishi, met een vermogen
van 160 kW, zal de 100% elektrische modellen
van Renault uitrusten, waaronder de Megane
E-Tech Electric, die door de fabriek in Douai wordt
geproduceerd.
Gewikkelde rotor
Deze nieuwe elektromotor is een synchrone
motor met een gewikkelde rotor, een technologie die
de Renault Groep al tien jaar toepast en die volgens
Renault een beter rendement biedt dan de perma-
nente magneetmotor. De afwezigheid van zeldzame
aardmetalen stelt bovendien de bevoorrading veilig en
beperkt de milieu-impact en de productiekosten. Hij
is compacter en lichter dan de motor van de Renault
Zoë en heeft meer vermogen (96 en 160 kW) en een
beter koppel (300 Nm).
Om de overgang naar elektrisch te versnellen en
de snel groeiende elektrische markt te ondersteunen,
werd deze nieuwe assemblagelijn voor de ePT-160 kW-
motor opgezet na de renovatie van ongeveer 8.000
m2. De productieplant omvat vier assemblagelijnen
en twee wikkellijnen met een productiecapaciteit
van 120.000 motoren per jaar, en zou dankzij het
De productie van de stator is gedeeltelijk geautomatiseerd, maar handwerk blijft ook hier (nog) nodig
29Trends
28-29-30_renault.indd 29 30-11-2022 09:57