Pagina 27 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2022 Speciale editie

Samenbouw tot complete machine
Uiteindelijk is het hele project in-house uitge-
voerd. Dit heeft als voordeel dat alle technische en
commerciële risico’s ook in-house liggen waardoor
dit project in minder dan een jaar kon worden gerea-
liseerd. De samenbouw van alle onderdelen tot com-
plete machine is gebeurd bij Fundex Equipment in
Middelburg.
Michiel Wondergem: “Uiteraard is er ook uitge-
breid getest op zowel functionaliteit als veiligheid. Zo
is het belangrijk dat bij het falen van componenten
een eventuele last automatisch wordt afgeremd en
vastgehouden en niet onbeheersbaar naar beneden
valt. Deze testen zijn op dit moment nog in volle gang
maar we verwachten de machine begin 2023 opera-
tioneel te hebben.”
Be ready, be flexible
Met elektrificatie alleen was Hydrauvision nog niet
klaar. Michiel Wondergem: “We hebben als motto: be
ready, be flexible. Dat betekent dat de nieuwe machine
op dit moment inzetbaar is, maar ook flexibel is rich-
ting de toekomst. Eén van de grote vraagstukken op dit
moment is immers wat de belangrijkste energiebron
wordt voor het produceren en opslaan van elektri-
citeit. Daarnaast is het niet te verwachten dat deze
energiebron gelijk in tijd en plaats beschikbaar zal
zijn. De complete supply chain zal gebouwd moeten
worden. Voor deze machine hebben we gekozen voor
een dieselaggregaat waarmee op dit moment overal
ter wereld kan worden gewerkt. Het dieselaggregaat
is echter eenvoudig af te koppelen en te vervangen
door een energiebron die bijvoorbeeld op waterstof,
mierenzuur of e-methanol werkt. Ook is het systeem
direct te koppelen aan een elektrisch net.”
Korte doorlooptijd
Hij vervolgt: “Wat de nabije toekomst betreft:
uiteraard gebruikt Hydrauvision deze technieken
ook voor andere machines. Dit kan met een relatief
korte doorlooptijd omdat de aandrijving en besturing
modulair zijn opgebouwd. Voor een andere toepas-
sing kiezen we de juiste bouwstenen ook hier geldt:
Be ready, be flexible. Klantspecifiek en afgestemd op
de toekomst.” <
www.hydrauvision.com
Bij Electrauvision werden de elektrische aandrijvingen ontwikkeld. Hier het
moderne testveld in Heereveen
||| ELEKTRIFICATIE GRAAFMACHINES
Electrauvision, een divisie van Hydrauvision, leverde eerder dit jaar Danfoss-aandrijflijnen aan Electric Construction Equipment (ECE).
Dat bedrijf heeft een licentieovereenkomst met Doosan om de machines van het bedrijf aan te passen voor Europese dealers. Bij de
aangepaste Doosan bouwmachines zijn de traditionele dieselmotoren vervangen door een elektrische aandrijflijn. Deze is uitgerust met
een permanente magneetmotor. Het systeem wordt bestuurd door een Danfoss controller en is voorzien van een display dat gebruik
maakt van Danfoss’ PLUS+1 softwareplatform. Beide graafmachinemodellen zijn ook uitgerust met een innovatief batterijwisselsysteem
waarbij een elektrische powerbox wordt gebruikt om de elektrische aandrijflijn aan te drijven. De elektrische powerbox, ook aangestuurd
door een Danfoss controller, heeft een uniek onafhankelijk temperatuur-controlesysteem dat garandeert dat de batterijen in uitstekende
bedrijfsconditie blijven. In totaal heeft dit accupakket een capaciteit van
140 kWh. Brenno de Zwart, CEO van Hydrauvision: “Mobiele graafmachines
worden traditioneel gebouwd met een dieselmotor, dus om ze om te bouwen
tot een emissievrije machine waren twee belangrijke aspecten nodig; de
vervanging van de dieselmotor en de energievoorziening van de machine.
Het gebruik van een verwisselbare powerbox voor de energievoorziening, die
op een andere plaats of zelfs door de machine zelf kan worden opgeladen,
is baanbrekend voor de bouwindustrie. De powerbox heeft ook andere
toepassingen, zoals dat hij kan worden gebruikt voor DC-laden, dankzij de
onafhankelijke temperatuurregeling.”
27Technologie
24-25-26-27_hydrauvision.indd 27 30-11-2022 09:56