10 AANDRIJFTECHNIEK De elektromotor | december 2022
ASi-5 en ASi-3:
de beste mix voor
moderne aandrijftechniek
Aansluiting van alle netwerknodes inclusief voedingsspanning en communicatie via
één enkele gele profielkabel, eenvoudige en tegen omgekeerde polariteit beveiligde
bedrading op basis van priktechniek, geen stekkers of voorgemonteerde kabels, geen
speciale aansluittechniek, geen speciale switches en ook nog eens veiligheidstechniek
‘on board’. Geen enkele andere bedradingstechniek maakt het mogelijk zoveel
losse componenten en apparaten in zo grote aantallen, zo voordelig en efficiënt in
transportinstallaties te integreren als AS-Interface.
W
aar ASi-3 met name scoort bij het verza-
melen van digitale I/O-signalen en het
implementeren van functionele en pas-
sieve veiligheidstechniek, voldoet ASi-5 met zijn hoge
transmissiesnelheid en grote bandbreedte aan alle
voorwaarden om complexe applicaties in materiaal-
stroomsystemen te realiseren. Tel daarbij een grote
mate van toekomstbestendigheid op, dankzij de
mogelijkheden voor integratie van slimme sensoren
met IO-Link en Industrie 4.0-communicatie via OPC
UA. En last but not least; via ASi Safety at Work is
ook de veiligheidstechniek van transport-technische
installaties volledig te integreren ten behoeve van
persoonlijke bescherming – tot aan SIL3 en PLe toe.
ASi-5 en ASi-3
motormodules van
Bihl+Wiedemann
voor verschillende
aandrijfoplossingen
TEKST / Thomas Rönitzsch, Bihl+Wiedemann GmbH
FOTO’S / Bihl+Wiedemann GmbH
Transporttechniek
Als ASi-totaalleverancier heeft Bihl+Wiedemann
een uitgebreid portfolio voor de transporttechniek. Op
veel plaatsen worden transport-technische installaties
standaard aangedreven door draaistroommotoren
met frequentieomvormer, bijvoorbeeld van Lenze,
SEW-Eurodrive of NORD Drivesystems. In het meest
eenvoudige scenario zijn deze binair aan te sturen met
ASi-3-componenten van Bihl+Wiedemann.
Basisfuncties zoals start/stop, linksom/rechtsom
draaien of openen/sluiten zijn door de voordelige
modules uiterst rendabel te implementeren, met
name omdat de pinbezetting aan de betreffende
aandrijvingen is aangepast en er daardoor sprake is
10-11_bihlwiedemann.indd 10 29-11-2022 16:23