Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2021

47
Ook in logistieke
systemen voor
industriële
toepassingen worden
transporteenheden
betrouwbaar en
efficiënt aangedreven
door haakse
tandwielkasten
trommelmotoren kunnen maar tot 0°C worden gebruikt”, meldt
Thoma.
Kilometers lang
Een enthousiast gebruiker van deze aandrijfoplossing
van ABM is Witron Logistik + Informatik GmbH uit het Duitse
plaatsje Parkstein. Dit bedrijf plant, realiseert en exploiteert
totaaloplossingen voor logistiek en goederenstromen. Witron
verzorgt de logistieke planning, informatie- en regeltechniek,
mechanische constructie en productie en draagt de verant-
woordelijkheid voor de functionaliteit. Daar komen alle acti-
viteiten voor service en onderhoud voor een project nog bij.
Wereldwijd werken de logistieke systemen van Witron met
ABM Sinochron-motoren. Momenteel worden ze toegepast in
een project bij een Duitse handelsmaatschappij in levensmid-
delen waarvan de transporttechniek meerdere kilometers lang
is. “We kunnen met deze oplossingen besparen op bouwruimte
en energieverbruik”, zegt Josef Uschold, leider ontwikkeling
regeltechniek bij Witron, tevreden. “Ik was vooral enthousi-
ast over de samenwerking met ABM. Vanaf het begin was de
ondersteuning van hoog niveau. We krijgen altijd hoogwaar-
dige en betrouwbare componenten.”
Zwaardere lasten in beweging
Maar wat moet je doen als de aandrijvingen aanzienlijk
zwaardere lasten in beweging moeten brengen zoals bij een rol-
lenbaan voor pallets? “Dan monteren we een tandwielkast op de
motor”, vertelt Fickentscher. De gebruiker kan daarmee lasten tot
1200 kilo verwerken. Maar ook hier blijven de voordelen van de
Sinochron-motor overeind, zoals een zo groot mogelijk koppel
dankzij een groot instelbereik en diverse mogelijkheden voor
aanbouw en integratie van opties.
“Onze compacte vlakke tandwielkast FGA kan bijvoorbeeld
voor een transportinstallatie parallel aan de motoras worden
geïnstalleerd. Dit maakt een ontwerp in U-vorm mogelijk met
de uitgaande as aan de motorzijde, wat deze oplossing nog com-
pacter maakt”, beschrijft Thoma. Bij een kegelwielreductor met
uitgaande as in lengterichting kunnen de motoras en aftakas
zich zo nodig in een lijn bevinden. Een haakse tandwielkast kan
ruimtebesparend aan de zijkant worden gemonteerd. “We werken
nauw samen met de klanten om hun wensen te realiseren”, zegt
Fickentscher. “Om hogere radiale belastingen in de aandrijving
te kunnen opnemen, hebben we de lagers van de uitgaande as
in de flens geplaatst.”
Dit is een groot voordeel bij bijvoorbeeld voorgespannen
riemaandrijvingen of buitenliggende tandwielen omdat de
afstand tussen aangrijppunt en lager aanzienlijk kleiner wordt.
Ook kunnen de ABM tandwielkasten worden uitgebreid om meer
systeemvoordelen te creëren. Dankzij de flexibele montage en de
mogelijkheid om meer functies uit te voeren biedt het systeem
nog meer voordelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om meerdere
bewegingen te realiseren met één bijzonder efficiënte motor. Dit
bespaart kosten en maakt de inbedrijfname sneller.
Aan alle wensen voldaan
“Met onze systemen gaan we altijd op zoek naar de beste
oplossing voor onze klanten”, belooft Thoma. “Dankzij het modu-
laire concept heeft de klant onze oplossingen snel in huis. Als
engineeringpartner en leverancier ondersteunen we machine-
bouwers zo met efficiënte aandrijfoplossingen die overal kunnen
worden ingezet: onbemande transportsystemen, geautomati-
seerde logistieke installaties met transporttechniek, hijswerktuig,
stapelaars of in koelmagazijnen. Meer dan 500.000 van deze
aandrijfoplossingen zijn wereldwijd met succes bij bedrijven
in gebruik.” <
www.abm-antriebe.de
www.mcabv.nl
44-45-46-47_abm.indd 47 10-11-21 12:08