Pagina 45 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2021

45
bijdraagt aan de gunstige total cost of ownership. De aandrij-
vingen bereiken bovendien een levensduur van tot 50.000 uur.
Modulair en individueel
ABM Greiffenberger kan de aandrijfoplossingen afstemmen
op de individuele wensen van de gebruiker. In welke mate? “Dat
hangt helemaal van de eisen af”, beschrijft Thoma. “Met ons
intelligente modulaire systeem vinden we voor iedere individuele
toepassing de juiste oplossing. Hiervoor kunnen we een beroep
doen op diverse uitvoeringen zoals haakse en vlakke tandwielkas-
ten en kegelwielreductoren. ABM ontwikkelt en produceert deze
zelf en stemt ze af op de vermogenswaarden van de betreffende
motoren. Dankzij het modulaire principe van het aandrijfsys-
teem kan ook met serieproducten worden voldaan aan speciale
wensen van de machinebouwer. Dit komt de kwaliteit ten goede
want er worden alleen modules gebruikt die zich in de praktijk
hebben bewezen.”
Het modulaire systeem zorgt er bovendien voor dat het aantal
mogelijke varianten beperkt blijft. “Zo maken we de complexiteit
beheersbaar”, zegt Thoma. De machinebouwer heeft ook voor
montage de keuze uit verschillende opties wat de integratie bij
inbedrijfname eenvoudiger maakt. Bovendien is het mogelijk om
het aantal varianten beperkt te houden omdat dezelfde motor-
serie vaak voor verschillende toepassingen kan worden gebruikt.
Als voor grote lasten hogere koppels bij lagere toerentallen
nodig zijn, kan de motor eenvoudig worden gecombineerd met
een tandwielkast. Er zijn verschillende mechanische en elektri-
sche interfaces beschikbaar wat de installatie snel en eenvoudig
TEKST / FOTO’S / ABM Greiffenberger Antriebstechnik GmbH
>
In combinatie met
bijvoorbeeld een
haakse tandwielkast
worden hoge lasten
met hoge efficiëntie en
vermogensdichtheid
getransporteerd
van 1:200 kan de Sinochron-serie vanuit stilstand direct het
volledige moment leveren om de te transporteren last in
beweging te brengen – zeg maar ‘van 0 naar 100’.
Krachtig en compact
De Sinochron-serie bestaat uit permanent lopende synchrone
motoren die door de speciale opbouw prima geschikt zijn voor
sensorloos geregeld bedrijf. Het verschil met een asynchrone
motor is dat de kortstondige overbelasting van deze aandrijfop-
lossing ongeveer twee keer zo groot is. “Bovendien kunnen we
al met de kleinste uitvoering 63 nominale koppels van 4,5 Nm
bereiken met een bijna twee keer zo grote overbelastingscapa-
citeit”, licht Ralf Fickentscher toe. Hij is hoofd Ontwikkeling bij
ABM Greiffenberger in het Zuid-Duitse plaatsje Marktredwitz.
“En omdat de motor deze vermogensdichtheid bereikt, bouwen
wij onze oplossingen zo ook compacter. Dat betekent dat de
gebruiker vaak een kleinere motor kan kiezen en zo kan besparen
op inbouwruimte en energieverbruik.”
In tegenstelling tot vergelijkbare aandrijvingen kan de
motor ook worden gebruikt met 400 V, en niet alleen met 24 V.
Dit maakt de dimensionering aanzienlijk eenvoudiger want er
kunnen volgens het zogenaamde Daisy Chain-principe meerdere
aandrijvingen worden aangesloten op een voedingsspanning en
in rij worden geschakeld. Hiervoor is maar één aansluiting nodig.
Bovendien zijn de aandrijvingen via een BUS-systeem met elkaar
verbonden en kunnen ze zo centraal worden aangestuurd.
Via de sensorloze toerentalregeling berekent de controller het
rotortoerental en de actuele hoek van de rotor aan de hand van
de elektrische waarden. Op basis van deze gegevens kunnen de
stromen voor de koppelvorming gericht in de motor worden
gevoed. “Hiermee realiseren we zeer goede regeleigen-
schappen zonder dat we gebruik hoeven te maken van
een kostenintensieve toerentalsensor”, beschrijft Thoma.
En omdat er geen sensoren nodig zijn, is de aandrijving
daarnaast zeer robuust. “Onze betrouwbare aandrijvingen
lopen en blijven lopen”, meent Fickentscher. Dit zorgt voor
een aanzienlijke besparing op onderhoudskosten en een
hoge beschikbaarheid van de installatie wat in hoge mate
44-45-46-47_abm.indd 45 10-11-21 12:08