Pagina 39 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2021

De locatie Dingolfing
is een uitstekend
voorbeeld van
de succesvolle
transformatie van de
BMW fabrieken in de
richting van e-mobiliteit
en digitalisering
Dit maakt het mogelijk om batterijcellen te produceren volgens
nauwkeurige specificaties die zijn afgestemd op de individuele
eisen van elk voertuig.
Competence Centre voor e-drive
Het Competence Centre for E-Drive Production beschikt na
een omvangrijke uitbreiding over een bruikbare oppervlakte
van 125.000 m². Hier worden elektromotoren en de daarvoor
benodigde componenten, evenals hoogspanningsbatterijen en
batterijmodules geproduceerd. Op deze locatie wordt ook een
coating aangebracht op de batterijcellen. De coating verhoogt
de mechanische robuustheid en de thermische geleidbaarheid
en verbetert zo de isolatie en koeling van de nog krachtigere
batterijcellen van de vijfde generatie.
De fabriek in Dingolfing produceert standaard hoogspan-
ningsbatterijen en batterijmodules sinds 2013, toen de eerste
volledig elektrische auto van de BMW Group, de BMW i3, in pro-
ductie ging. De eerste productielijnen voor elektromotoren en
hoogspanningsbatterijen voor plug-in hybrides gingen daar in
2014 van start. Het Competence Centre for E-Drive Production
is sindsdien gestaag gegroeid. De fabriek produceert sinds 2019
ook hoogspanningsbatterijen voor de volledig elektrische MINI
Cooper SE en sinds 2020 ook de sterk geïntegreerde e-drive van
de vijfde generatie die voor het eerst wordt gebruikt in de BMW
iX3. De productie van de nog krachtigere hoogvoltage accu’s
voor de BMW iX en BMW i4 komt nu op gang. E-drives voor toe-
komstige modellen kunnen ook worden geproduceerd op de
flexibele productielijnen.
Herstructurering voor duurzame banen
Nu de BMW Group systematisch vooruitgang boekt op het
gebied van elektromobiliteit, evolueren ook de eisen die aan de
medewerkers en hun verantwoordelijkheidsgebieden worden
gesteld voortdurend. “Wij laten ons personeel voor de productie
31
>
9
van e-aandrijvingen bijna uitsluitend groeien door middel van
personeelsherstructureringen. We geven actief vorm aan het
transformatieproces en maken gebruik van de vaardigheden van
onze werknemers, zodat we duurzame banen op lange termijn
kunnen ontwikkelen”, legt Nikolaides uit. Het competentiecen-
trum voor de productie van e-aandrijvingen in Dingolfing telt
momenteel bijna veertienhonderd werknemers. Tegen eind 2021
zullen naar verwachting ongeveer negentienhonderd werknemers
werkzaam zijn in de e-drive productie in Dingolfing.
De productiemedewerkers worden bijgeschoold in het eigen
opleidingscentrum, dat met innovatieve beroepsopleidings- en
bijscholingsmethoden de medewerkers intensief voorbereidt op
hun nieuwe taken. De kennis en vaardigheden van de medewer-
kers worden specifiek uitgebreid met nieuwe elektromobiliteits-
technologieën, met een opleidingsconcept dat voortdurend wordt
geactualiseerd. De trainingen vinden plaats in het klaslokaal,
op oefenwerkplekken en direct aan de productielijnen. Digitale
methodes en augmented reality spelen hierbij een grotere rol dan
ooit tevoren. Dankzij deze methoden konden de opleidingen ook
tijdens de pandemie van het coronavirus veilig doorgaan, met
inachtneming van de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen.
“Het leercentrum hanteert een holistische aanpak die werk-
nemers ondersteunt tijdens hun hele professionele ontwikkeling
en verdere opleiding, vanaf hun eerste dag in de productie”, meldt
Dr. Sven Jochmann, hoofd van Productie E-Drives Dingolfing,
Landshut, Regensburg, Leipzig. “Naast trainers en managers
worden nieuwe collega’s ook ondersteund door getrainde men-
toren die hen helpen snel hun weg te vinden in hun nieuwe
werkomgeving.”
Transformatie locatie Dingolfing
De locatie Dingolfing is een uitstekend voorbeeld van de suc-
cesvolle transformatie van de BMW Group fabrieken in de richting
van e-mobiliteit en digitalisering. De productie van e-aandrijvin-
36-37-38-39-40_bmw.indd 39 10-11-21 12:04