Bij Parker was deze elektrische aandrijving één van de noviteiten Zware industriële tandwielkast van STM
Een andere ‘eye-catcher’ bij KTR was de Sinulastic koppeling,
een nieuwe uiterst torsieflexibele schotelkoppeling ontwikkeld
voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor
gen-sets, zware bouwmachines, compressoren, tandwielkasten
en grote hydraulische pompen. Deze koppelingsserie beschikt
over een bijzonder torsievrije elasticiteit om de trillingen in
de aandrijving die door de dieselmotor worden veroorzaakt,
te neutraliseren.
Tandwielkastenfabrikant STM uit Italië heeft tegenwoor-
dig een Nederlandse vestiging en toonde een aantal indus-
triële tandwielkasten van klein tot groot. Ook liet het bedrijf
een aantal planetaire tandwielkasten zien. STM hanteert een
standaard range, een hightech range en kan klantspecifieke
oplossingen bieden.
Parker toonde eveneens diverse noviteiten, waaronder een
nieuwe variabele hydrauliekmotor van het type V16. Deze is
leverbaar in 220 cc en 270 cc en flexibel in te bouwen vanwege
de meerdere aansluitpoorten. Daarnaast toonde het bedrijf een
GVM elektrische aandrijving en een GVI inverter voor mobiele
toepassingen. <
35
De laatste is gebaseerd op een eigen DC-bus en biedt in alle
sectoren mogelijkheden om de betreffende aandrijving flexibel
en efficiënt in te zetten.
Op de gecombineerde stand van de Stokvis Group stonden
de bedrijven Elsto Drives & Controls, ADS van Stigt en EMC
Verhoef. De bedrijven lieten diverse interessante producten zien
zoals een hybride aandrijving van ZF, een Masson tandwielkast
voor elektrische PTO en PTI, een aantal zware aandrijvingen in
de vorm van een elektromotor en tandwielkast en een impo-
sante sterke doch zeer lichte carbon aandrijfas van Geislinger.
Koppelingen, tandwielkasten, hydrauliek
Op de stand toonde KTR diverse nieuwe koppelingen.
Onlangs introduceerde het bedrijf de Roflex koppeling. Deze
nieuwe askoppeling volgens DIN 740, kenmerkt zich door zijn
compacte vormgeving en servicevriendelijkheid. Naast koppel-
overbrenging compenseert de flexibele koppeling uitlijnfouten
en dempt torsietrillingen. De Roflex is verkrijgbaar in twee uit-
voeringen en momenteel in zeven groottes voor koppels van
65 Nm tot 790 Nm.
De Sinulastic van
KTR is een nieuwe
torsieflexibele
schotelkoppeling voor
zware aandrijvingen
32-33-34-35_europort.indd 35 10-11-21 12:03