33
Duurzame maritieme aandrijvingen
nemen voortouw op Europort 2021
TEKST / FOTO’S / Paul Quaedvlieg
Op de beurs EUROPORT 2021, die plaatsvond van 2 tot en met 5 november in Rotterdam Ahoy, was het op
sommige dagen een drukte van belang. Het leek bijna alsof er geen sprake was van een nare pandemie,
die momenteel weer oplaait in delen van Europa, waaronder Nederland. In totaal kwamen er zo’n kleine
twintigduizend bezoekers uit binnen- en buitenland naar de beurs, om te netwerken met de ruim
achthonderd maritieme exposanten. Op het gebied van aandrijftechniek was er genoeg nieuws te vinden.
Daarbij lag de nadruk op duurzame maritieme aandrijvingen. Een verslag.
D
e focus van het programma van Europort 2021
richtte zich dit jaar op de vier hoofdthema’s
Digitalization, Energy Transition, Ship Finance
en Next Generation. Vooral de ‘Energy Transition’
was in hal 1 goed zichtbaar. Een van de beurspri-
meurs was te vinden op de stand van Anglo Belgian Corporation
(ABC). Het betrof hier de introductie van een gloednieuw,
multifuel motorplatform dat de overgang van conventionele
brandstoffen naar nieuwe en toekomstige brandstoftypes ver-
gemakkelijkt. De eerste motor uit het EVOLVE-gamma is de
4EL23, welke verpakt was in een hightech behuizing. De 4EL23
is een compacte, sterke 4-cilindermotor met middelhoog toe-
rental die goede motorprestaties levert bij volle en gedeeltelijke >
belasting. Om de huidige energietransitie te ondersteunen, is
de 4EL23 volledig geoptimaliseerd om efficiënt op diesel te
werken met EATS-technologie voor ultralage emissies (IMO
Tier III-gecertificeerd en EU Stage V) totdat andere brandstoffen
economisch beschikbaar zijn. Daarnaast presenteerde ABC ook
de BEH2YDRO dual fuel waterstofmotor in Rotterdam.
Steeds meer elektrificatie
Elektrificatie in de maritieme wereld is niet nieuw, maar
duidelijk is wel dat het aandeel elektrische aandrijvingen toe-
neemt. In 2020 introduceerde Scania zijn e-machine aandrijving.
Deze werd nu in Rotterdam, tussen de diverse dieselmotoren,
voor het eerst in Nederland getoond. Scania ontwikkelde deze
Deze e-machine van
Scania stond tussen de
diverse dieselmotoren
32-33-34-35_europort.indd 33 10-11-21 12:02