Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2021

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2021 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
T
oen ik midden september naar Flevoland reed om te gaan
kijken naar de demo van de autonome AgBot van AgXeed,
was het mistig en grijs. Toen ik vlak voor het demo-adres
in de polder, het waren allemaal grote akkers, af en toe
onderbroken door een kaarsrechte weg, even stilhield voor
een sanitaire stop, viel me de enorme stilte op. Ik moest denken aan ‘Gorilla’s in the mist’, een
prachtige, met Oscars bekroonde film met Sigourney Weaver in de hoofdrol. Zij speelt de rol van
Dian Fossey, die in Afrika de bedreigde berggorilla’s gaat bestuderen. De mist en stilte maakte me
sentimenteel. Stil was het de afgelopen anderhalf jaar ook door lockdowns, avondklokken, bijna geen
vliegbewegingen en amper files. En hoe anders is het nu de wereldeconomie weer aardig op stoom
begint te komen. We hadden zulke goede voornemens om anders uit de coronacrisis te komen,
maar kijk nu eens. We verbruiken meer energie dan ooit te voren, staan braaf elke dag weer in de
file en gebruiken minder het OV vanwege de daar nog geldende mondkapjesplicht. Ondertussen
wordt ons luxe leventje bedreigd door de klimaatcrisis en stijgende prijzen van energie, woningen,
elektronicacomponenten, koffie en andere noodzakelijke of minder noodzakelijke goederen. En lijkt
corona weer met een opmars bezig door diverse oorzaken die ik hier maar niet zal benoemen, zonder
beschuldigd te worden van vreemde complottheorieën. Het maakt de toekomst allemaal onzeker en
mistig. Het was overigens niet alleen mistig in Flevoland. In oktober ging ik naar de Achterhoekse
Waterstofdagen, lekker in de buurt. Ook dat was een mistige ochtend, waarbij ik de prachtige
H2Trac bij stadion De Vijverberg ineens uit de mist zag opduiken. Deze bijzondere trekker kent een
aandrijving van vier elektromotoren en de stroom wordt opgewekt door een fuel cell die op waterstof
draait. Echter ook de toekomst van waterstof is in nevelen gehuld. Zijn termen als autonomie,
elektrificatie en waterstofeconomie alleen maar toekomstmuziek? Zijn ze er alleen voor het ‘plaatje’
van een duurzame en schone toekomst en blijft het daarbij? Willen we daadwerkelijk af van de
afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in deze wereld? Dan moeten we met z’n allen de schouders
eronder zetten en alle milieubewuste engineers van de wereld op handen gaan dragen. Alleen met
nieuwe innovatieve technologie zal de mist optrekken en kunnen we met een heldere blik naar een
schone toekomst kijken. Ik wens u alvast een gelukkig, gezond maar vooral duurzaam 2022!
Gorilla’s in the mist
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
/ Servoassen voor complexe positionering / Autonomie in duurzame landbouw / Elektrifi catie zet door op Europort 2021
#7 | 2021
| Nidec DFS inspiratie
voor aandrijving
elektrische dredger
01_cover.indd 1 10-11-21 10:05
Een zandwinningsbedrijf in
Tsjechië koos onlangs voor
de nieuwste Bell A-frame
Dredger van Bell Dredging
Equipment. Deze machine
heeft een volledig elektrische
aandrijving die aangestuurd
wordt door een aantal Nidec
DFS-frequentieregelaars.
Nidec Netherlands BV
Kubus 155
3364 DG Sliedrecht
Tel.: (0184) 42 05 55
info.nl@mail.nidec.com
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 10-11-21 14:18