23
tegen schuren door harde voorwerpen en verwerkt gedeeltelijk
de botsenergie. Het energie-absorberende schuim daarboven
absorbeert de schokken en verdeelt ze over de sandwichstruc-
tuur. Deze derde structuur beschermt de hoogvoltageaccu en
de benzinetank van de energieconvertor. Al met al is de totale
bodemplaat met zijn drievoudige bescherming tegen schokken
en binnendringende zaken 54 mm dik.
Audi heeft altijd nieuwe en gewaagde wegen gekozen in
het racen, maar volgens de fabrikant is dit een van de meest
complexe auto’s ooit. Door de elektrische aandrijflijn moeten
veel verschillende systemen met elkaar communiceren. Naast
betrouwbaarheid, die voorop staat in de Dakar Rally, is dat de
komende maanden de grootste uitdaging. <
www.audi.com
Hier is het complete
Drivetrain concept
te zien
De inzittenden zijn goed beschermd dankzij diverse hightech materialen
TEKST / Audi, Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Audi
Softwarekoppeling
Het maximale systeemvermogen van de elektrische aandrijf-
lijn is 500 kW. Hoeveel hiervan tijdens de Dakar Rally mag worden
gebruikt, moet nog door de organisatoren worden bepaald. De
Audi RS Q e-tron heeft maar één versnelling vooruit nodig. De
voor- en achteras zijn niet mechanisch met elkaar verbonden,
zoals ook gebruikelijk is bij elektrische auto’s. De software die
door Audi is ontwikkeld neemt de koppelverdeling tussen de
assen over en creëert zo een virtueel en vrij configureerbaar
middendifferentieel. Dat heeft als positief neveneffect dat het
gewicht en ruimte kan besparen die een cardanas en een mecha-
nisch differentieel wel nodig hebben.
Maximale veiligheid
De beschermende en dragende basisstructuur van de Audi
RS Q e-tron bestaat uit een buizenframe. Audi heeft gekozen
voor een hittebestendige staalsoort met een speciale legering
uit de lucht- en ruimtevaartindustrie die de elementen chroom,
molybdeen en vanadium (CrMoV) bevat. Tevens worden de inzit-
tenden beschermd met panelen van composietmateriaal in de
ruimten tussen het frame. Deze onderdelen van met koolstofvezel
versterkte kunststof (CFRP), in sommige gevallen aangevuld met
het scheurbestendige Zylon, voorkomen het binnendringen van
scherpe en puntige voorwerpen van buitenaf. Tevens beschermen
ze de bestuurder en bijrijder tegen eventuele problemen met het
hoogvoltagesysteem.
Het hoogvoltagesysteem van de elektrische aandrijving ver-
eist meervoudige bescherming. De inkapseling van de centraal
geplaatste en dus bijzonder veilig gepositioneerde hoogvol-
tageaccu bestaat uit CFRP-structuren, waarvan sommige met
Zylon zijn versterkt. De bescherming aan de onderzijde is zeer
complex. Bij offroad-rally’s wordt de onderzijde blootgesteld aan
extreme belastingen, zoals metershoge sprongen, opgeworpen
stenen en grote hellingshoeken. De onderste laag van de bodem-
bescherming bestaat uit een aluminium plaat. Die is bestand
22-23_audi.indd 23 10-11-21 15:54