Pagina 22 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | november 202122
Innovatief prototype met
software-gekoppelde 4WD
Een jaar na het oorspronkelijke conceptidee is AUDI SPORT gestart met het volop
testen van de Audi RS Q e-tron. Met dit innovatieve elektroprototype neemt Audi in
2022 voor het eerst deel aan de Dakar-rally. Bijzonder is het 4WD systeem, dat niet
mechanisch, maar door software met elkaar is gekoppeld.
Momenteel wordt er flink getest met de Audi RS Q e-tron
A
udi wil als eerste autofabrikant met een
geëlektrificeerde aandrijflijn de strijd aangaan
tegen conventioneel aangedreven concurrenten.
“De Quattro was een gamechanger voor het World
Rally Championship. Audi was het eerste merk dat
de 24 uur van Le Mans won met een geëlektrificeerde aandrijflijn.
Nu luiden we een nieuw tijdperk in met de Dakar Rally, waarbij
we onze e-tron-technologie onder extreme omstandigheden
kunnen testen en verder ontwikkelen,” aldus Julius Seebach,
Managing Director van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk
voor de motorsportactiviteiten van Audi.
De kenmerken van de Dakar Rally stellen de ingenieurs voor
bijzondere uitdagingen. Het marathonevenement duurt twee
weken en de dagelijkse etappes zijn tot 800 kilometer lang.
Andreas Roos, verantwoordelijk voor het Dakar-project bij Audi
TEKST / Audi, Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Audi
Sport: “Wat we gaan doen, is nog nooit eerder gedaan. Dit is de
ultieme test voor een elektrische aandrijflijn.” Omdat er in de
woestijn nu eenmaal geen laadpalen staan, heeft Audi gekozen
voor een innovatief laadconcept. De krachtige hoogvoltageaccu
van de Audi RS Q e-tron wordt tijdens het rijden zo nodig opgela-
den door een energie-omvormer met een efficiënte TFSI-motor uit
de DTM. Deze verbrandingsmotor draait in het efficiënte bereik
tussen de 4500 tot 6000 min-1, voor een zo laag mogelijk verbruik.
Motorgeneratorunits
De aandrijflijn van de Audi RS Q e-tron is elektrisch. De voor-
en achteras zijn beide uitgerust met een zogeheten motorge-
neratorunit (MGU) uit de Audi e-tron FE07 Formule E-auto die
Audi voor het seizoen 2021 heeft ontwikkeld. Er waren maar
een paar kleine aanpassingen nodig om de MGU in de Dakar
Rally te gebruiken. Een derde MGU dient als generator om de
hoogspanningsaccu tijdens het rijden op te laden. Bovendien
wordt tijdens het remmen energie teruggewonnen. De batterij
weegt ongeveer 370 kg en heeft een capaciteit van zo’n 50 kWh.
Elk van de aandrijfcomponenten heeft zijn eigen koelsysteem.
Dat betekent dat in tegenstelling tot een enkel koelingssysteem
voor conventionele auto’s de Audi RS Q e-tron er liefst zes aan
boord heeft, inclusief de intercooler voor de TFSI-motor en het
aircosysteem voor de bestuurder en navigator. Ook zit er zo’n
4 km aan bekabeling in de auto.
Batterij- en energiebeheer
“De batterij is ook een eigen ontwikkeling die we samen met
een partner hebben gerealiseerd,” zegt Stefan Dreyer, hoofd ont-
wikkeling bij Audi Sport voor motorsportprojecten. “Als ingeni-
eurs zien we in principe ontwikkelingspotentieel in elk onderdeel.
Maar wat het aandrijfsysteem betreft, hebben we in de Formule
E al een systeemefficiëntie van meer dan 97 procent bereikt.
Veel meer ruimte voor verbetering is er niet te behalen. Maar het
batterij- en energiebeheer is een ander geval. Hier ligt het groot-
ste ontwikkelingspotentieel. Wat we leren van het uitdagende
Dakar-project zul je terug gaan vinden in toekomstige productie-
modellen. Zoals gebruikelijk werken we ook bij dit project nauw
samen met onze collega’s van de personenwagenontwikkeling.”
22-23_audi.indd 22 10-11-21 15:54