13
Nidec DFS inspiratie
voor aandrijving
elektrische dredger
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Bell Dredging Equipment, PTS
De baggerindustrie en met name zand- en grindwinning zijn van oudsher industrieën waar veel
aandrijvingen plaatsvinden met een dieselmotor. Maar wat als er gewoon walstroom voorhanden is? Dan
is een elektrische aandrijving ook een optie. Een zandwinningsbedrijf in Tsjechië koos onlangs voor de
nieuwste Bell A-frame Dredger van BELL DREDGING EQUIPMENT. Met een volledig elektrische aandrijving
aangestuurd door een aantal NIDEC DFS-frequentieregelaars. Aandrijftechniek toog naar Winkel, Noord-
Holland om te praten met de specialisten over elektrische aandrijvingen in de zand- en grindwinning.
V
olgens Thijs van den Outenaar, Sales Engineer bij
Bell Dredging Equipment, is het merendeel van
hun equipment nog hydraulisch aangedreven.
“Het aandeel elektrisch aangedreven is nog niet
groot, maar het gaat wel die richting op. Zo ook
bij deze Bell A-frame Dredger 250E.” De Bell A-frame Dredger
heeft zoals de naam het al zegt een A-frame als basis op een
catamaran-stijl ponton. Daaraan hangt de baggerpomp, die
de klant laat afzakken in een zandput. De klant in Tsjechië
De machinist heeft
twee joysticks en
diverse schermen voor
het bedienen van de Bell
A-frame Dredger 250
>
gebruikt de dredger om zand en grind te winnen. De machinist
kan de pomp naar elke gewenste diepte laten zakken. Dit type
pomp wordt verticaal gebruikt en afhankelijk van de toeloop
van het zand wordt het ponton verplaatst door de gehele put.
Onderaan de pomp zitten twee roterende koppen, zogenaamde
cutters, die tegen elkaar in draaien. “Dit type pompkop, de Bell
‘double cutter head’, is nog een relatief nieuwe ontwikkeling
van ons”, legt Van den Outenaar uit. “We maken ook nog steeds
‘cutters’ met één kop, maar die worden aan de arm van een
12-13-14-15-16_nidec.indd 13 10-11-21 11:49