AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202038
verder. Accu-elektrische voertuigen, die elektriciteit direct in het
voertuig kunnen opslaan en gebruiken voor voortstuwing, werken
nog effectiever. Omdat energieopwekking en energievraag niet
altijd in tijd en ruimte samenvallen, blijft elektriciteit uit wind-
en zonnesystemen vaak ongebruikt omdat het niet kan worden
verbruikt en opgeslagen. Dit is waar waterstof scoort. Met het
teveel aan elektriciteit kan waterstof lokaal worden opgewekt,
flexibel worden opgeslagen en vervoerd.
Met het teveel aan duurzame
elektriciteit kan waterstof lokaal
worden opgewekt, flexibel worden
opgeslagen en vervoerd
De productie van waterstof is beproefde techniek en technologisch
controleerbaar
wagens met brandstofcellen en zet deze in op de weg. Behalve
voor mobiele toepassingen ontwikkelt Bosch stacks met brand-
stofcellen met SOFC-technologie (solid oxide fuel cells) voor stati-
onaire toepassingen. Deze worden onder meer ingezet in de vorm
van kleine, decentrale energiecentrales in steden, datacentra en
voor het exploiteren van laadpalen voor elektrische voertuigen.
Om de klimaatdoelen van Parijs te halen, zal waterstof in de
toekomst niet alleen auto’s en bedrijfsvoertuigen aandrijven,
maar ook treinen, schepen en vliegtuigen (zie kader). Ook de ener-
gie- en staalindustrie maakt momenteel plannen met waterstof.
3. Rendement
Een van de doorslaggevende factoren voor de klimaatvrien-
delijkheid en het economisch rendement van een aandrijving is
de efficiëntie. Bij brandstofcelauto’s is deze ongeveer een kwart
hoger dan bij voertuigen met verbrandingsmotor. De mogelijk-
heid om remenergie terug te winnen, verhoogt de efficiëntie nog
‘Waterstof wordt een integraal
onderdeel van het aandrijfportfolio
van de toekomst’
36-37-38-39_bosch.indd 38 21-10-20 13:32