Pagina 37 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2020

37
>
V
olgens de Duitse fabrikant zijn brandstof-
celaandrijvingen dé oplossing voor lange
afstandsverkeer van goederen. Zeker met behulp
van regeneratief opgewekt waterstof wordt
dan klimaatneutraal transport mogelijk. Bosch
ontwikkelt de brandstofcelaandrijving in eerste instantie vooral
met een focus op vrachtwagens en is van plan om die in 2022/23 in
serieproductie te laten gaan. Beginnende met bedrijfsvoertuigen
zullen brandstofcelaandrijvingen in de toekomst ook steeds vaker
in personenauto’s worden toegepast en om goede redenen een
integraal onderdeel uitmaken van het aandrijfportfolio van de
toekomst. Er zijn zeven redenen waarom brandstofcellen en
waterstof cruciaal zijn.
1. Klimaatneutraal
In de brandstofcel reageert waterstof (H2) met zuurstof (O2)
uit de omgevingslucht. De waterstof wordt omgezet in elektrische
energie die wordt gebruikt om te rijden. Daarnaast ontstaat er
warmte en zuiver water (H
2
O). H2 wordt verkregen door middel
van elektrolyse: water wordt met behulp van elektriciteit geschei-
den in waterstof en zuurstof. Als hiervoor duurzaam opgewekte
elektriciteit wordt gebruikt, werkt de brandstofcelaandrijving
volledig klimaatneutraal.
De CO
2
-balans is juist voor grote, zware voertuigen beter
dan voor een puur batterij-elektrische aandrijving als je de CO
2
–
uitstoot voor productie, bediening en sloop bij elkaar optelt. In
brandstofcelvoertuigen is naast de waterstoftank een beduidend
kleinere accu voldoende als tussenbuffer/opslag. Dit verlaagt de
CO
2
-voetafdruk die tijdens de productie wordt gecreëerd aanzien-
lijk. “De brandstofcel toont zijn voordelen juist op die gebieden
waar de batterij-elektrische aandrijving niet kan scoren,” legt
Dr. Uwe Gackstatter, voorzitter van de divisie Bosch Powertrain
Solutions, uit. “Brandstofcellen en accu’s zijn dus niet concur-
rerend, maar vullen elkaar perfect aan.”
2. Toepassingsmogelijkheden
Waterstof heeft een hoge energiedichtheid. Een kilo waterstof
bevat evenveel energie als 3,3 liter diesel. Een auto heeft voor
100 kilometer ongeveer één kilo nodig, een vrachtwagen van
40 ton ruim 7 kilo. Als de tank leeg is, kan waterstof in slechts
enkele minuten worden bijgevuld, net zoals bij een diesel- of
benzinemotor, waarna de reis verder gaat. “De brandstofcel is de
eerste keuze als er dagelijks vele kilometers en grotere ladingen
verplaatst moeten worden,” vat Gackstatter de voordelen samen.
In het door de EU gefi nancierde project H2Haul bouwt Bosch
momenteel samen met andere bedrijven een kleine vloot vracht-
Bosch ontwikkelt momenteel
de stack, het hart van de
brandstofcel, samen met de
start-up Powercell, totdat
deze marktrijp is en gaat deze
vervolgens rond 2022/23 in serie
produceren
||| EERSTE VDL-DAF DEMO MET MOBIEL WATERSTOFSTATION
Transportbedrijf Breytner uit Rotterdam heeft drie maanden gereden met een
27 tons-vrachtwagen met waterstofbrandstofcel. Deze door VDL gebouwde DAF
truck startte zijn demonstratie in Schelluinen en wordt vergezeld door een mobiel
waterstoftankstation, een ontwerp van Wystrach GmbH. Diverse partners werken
samen in dit door Europa gefi nancierde H2-Share project dat de ontwikkeling
van zero-emissie vrachtvervoer als doel heeft. Deze waterstofvrachtwagen is
volgens de makers een unicum in de Benelux. Het gaat om de eerste vrachtwagen
die in deze vorm samen met het mobiele tankstation wordt gedemonstreerd.
De lancering van deze eerste demo is een enorme stap in de ontwikkeling van
de zero-emissie zware vrachtwagen industrie in het noordwesten van Europa,
niet in het minst omdat er nu praktische ervaring wordt opgedaan met trucks
die rijden op waterstof. Het transportbedrijf Breytner biedt alleen zero-emissie
transportdiensten aan. Na de proefperiode bij Breytner is de truck naar één van de
andere partners binnen het project gegaan voor verdere evaluatie. (FOTO: WYSTRACH)
36-37-38-39_bosch.indd 37 21-10-20 13:31