Pagina 32 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202032
systematisch verhoogt. Deze voortdurende uitbreiding en
onze uitgebreide expertise op het gebied van batterijcellen
zullen duurzaamheid een belangrijke impuls geven.” Weber
vervolgde: “We zijn niet alleen gefocust op de meest efficiënte
batterijcel, maar op zijn hele waardeketen. Daarom werken we
samen met onze partners om een gesloten materiaalkringloop
voor batterijcellen te creëren.”
Recyclebaar is de toekomst
Om een effectieve bijdrage te leveren aan klimaatbescher-
ming, moet de algehele milieubalans van alle voertuigonder-
delen worden verbeterd en moeten partners bij het proces
worden betrokken. Dit geldt met name voor de energie-inten-
sieve productie van batterijcellen voor elektrische voertuigen.
Tot 40 procent van de CO
2
-uitstoot van een volledig elektrische
auto is afkomstig van de productie van batterijcellen. Veel
mensen beseffen dat niet.
Om deze innovatieve en duurzame batterijceltechnolo-
gie te ontwikkelen, vormt BMW een technologieconsortium
met de Zweedse batterijfabrikant Northvolt en Umicore, een
Belgische ontwikkelaar van batterijmaterialen. De samenwer-
king is gericht op het creëren van een end-to-end duurzame
waardeketen voor batterijcellen in Europa, die zich uitstrekt
van ontwikkeling tot productie en recycling.
Gigafabriek in Zweden
Northvolt zal de batterijcellen vanaf 2024 produceren
in zijn eigen gigafabriek die momenteel in aanbouw is in
Skellefteå in Noord-Zweden. Northvolt zal de energie die
nodig is om de batterijcellen te produceren, uitsluitend halen
uit wind- en waterkrachtcentrales en die regionaal in Noord-
Zweden wordt opgewekt. Umicore zal bijdragen aan de ont-
wikkeling van een duurzame batterijcel in Europa.
Het recyclebare celontwerp is een constante focus vanaf
het allereerste begin van de ontwikkeling van batterijcellen.
Geconfronteerd met de snel groeiende vraag naar batterijcel-
len, zullen recycling van batterijcomponenten aan het einde
van hun levenscyclus en uitgebreid hergebruik van grond-
stoffen de sleutel zijn om de materiaalkringloop op de best
mogelijke manier te sluiten.
Keiharde eis: 100% groene stroom
De accucellen van BMW worden vanaf de vijfde generatie
met 100 procent groene stroom geproduceerd. Als leider op
het gebied van duurzaamheid heeft de Duitse fabrikant al
een overeenkomst gesloten met zijn celfabrikanten dat ze
alleen groene stroom zullen gebruiken om batterijcellen van
de vijfde generatie te produceren. De batterijcel van de vijfde
generatie zal later dit jaar op de weg rijden in de BMW iX3 en
zal het komende jaar in meer producten worden uitgerold,
zoals de BMW iNEXT en de BMW i4.
Naarmate de volumes toenemen, zal het gebruik van
groene stroom de komende tien jaar zo’n tien miljoen ton
CO
2
besparen. Ter vergelijking: dat is ongeveer de hoeveelheid
CO
2
die een stad met meer dan een miljoen inwoners, zoals
München, per jaar uitstoot.
Het doseren en mixen van de elektrodeslurry gebeurt met
industriële mixers en wegers
Hier wordt de elektrode verdicht in een hightech walsmachine
Focus op de gehele waardeketen
Voortbouwend op de kennis van het Battery Cell Competence
Center en later ook van de proeffabriek zal BMW binnen de
kortst mogelijke implementatietijd optimale batterijceltech-
nologie geschikt maken voor serieproductie en leveranciers in
staat stellen de productie van batterijcellen volgens hun eigen
specificaties te realiseren. En de druk ligt hoog; een kwart van de
voertuigen van de BMW Group die in Europa worden verkocht,
moet tegen 2021 een elektrische aandrijflijn hebben; in 2025
moet dat een derde zijn en in 2030 de helft.
Frank Weber is als lid van de Raad van Bestuur van BMW
AG verantwoordelijk voor Ontwikkeling: “Tegen 2023 zal de
BMW Group 25 elektrische modellen op de weg hebben, aan-
gezien zij de elektrificatie van alle merken en modelseries
30-31-32-33_bmw.indd 32 21-10-20 13:28