31
Nieuwe proeffabriek
voor duurzame
materiaalkringloop
batterijcellen
>
D
e proeffabriek zal worden gebouwd in Parsdorf,
nabij München, en zal naar verwachting eind
2022 in gebruik worden genomen. De totale
projectkosten bedragen bijna 110 miljoen euro
en er zullen ongeveer vijftig medewerkers in
de fabriek gaan werken. Het Duitse Federale ministerie van
Economische Zaken en het Beierse ministerie van Economische
Zaken, Regionale Ontwikkeling en Energie ondersteunen het
project in het kader van het Europese financieringsproces
IPCEI (Belangrijke Projecten van Gemeenschappelijk Europees
Belang).
Bijna seriematige productie
Het bedrijf opende in november 2019 een apart Battery Cell
Competence Center in München. Dit bestrijkt de hele waarde-
keten van batterijcellen, van onderzoek en ontwikkeling via
de samenstelling en het ontwerp van batterijcellen tot en met
grootschalige maakbaarheid. Met de nieuwe proeffabriek zet
BMW de volgende logische stap en breidt daarmee zijn exper-
tise verder uit. Het doel is om de prestaties van batterijcellen
te verbeteren en de grootschalige maakbaarheid aan te tonen.
Om dit te doen, zal de autofabrikant innovatieve productie-
processen en -systemen ontwikkelen, die vervolgens zullen
worden geïnstalleerd in de 14.000 m² grote proeffabriek. Door
gebruik te maken van productieprocessen en -systemen die
ook bij de standaardproductie worden gebruikt, kan het bedrijf
de industriële haalbaarheid van toekomstige generaties bat-
terijcellen aantonen. De belangrijkste focus zal liggen op het
optimaliseren van productie-efficiëntie, kosten en kwaliteit.
Milan Nedeljkovi is als lid van de Raad van Bestuur van
BMW AG verantwoordelijk voor Productie. “De nieuwe proef-
fabriek zal onze expertise in de productie van batterijcellen
versterken. We zijn in staat om nieuwe systeemtechnologie
en innovatieve productieprocessen te testen. Ons doel is om
de bijna-standaard productie van batterijcellen te optimali-
seren vanuit het oogpunt van kwaliteit, prestatie en kosten.
De nieuwe proeffabriek stelt ons in staat om het laatste gat
in de waardeketen te dichten, van de ontwikkeling van bat-
terijcellen tot de productie van modules en aandrijflijncompo-
nenten, tot en met de installatie van volledig geassembleerde
hoogspanningsbatterijen in onze voertuigfabrieken. Daarmee
zijn we de eerste autofabrikant die de hele procesketen voor
elektrisch rijden afdekt.”Het laserlassen van de batterijcelbehuizing gebeurt uiterst nauwkeurig met een lasrobot
In deze machine in het Battery Cell Competence Center vindt het coaten en drogen plaats van de elektrodefolie
30-31-32-33_bmw.indd 31 21-10-20 13:27