Pagina 28 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202028
||| PRODUCT FINDER ONLINE TECHPORT EN FIELDLAB SMART
MAINTENANCE S
KTR blijft de digitale service voor haar klanten uitbreiden. Naast een visuele aanpassing
van de website werd de ‘Productfinder’ (productzoeker) fundamenteel gewijzigd. Met
behulp van de zoekfunctie en een gebruiksvriendelijke filter is het mogelijk nog beter en
sneller door de grote verscheidenheid aan machinecomponenten naar het gewenste KTR-
product te navigeren. De overzichtspagina geeft snel toegang tot de vier productgebieden:
aandrijftechniek, remsystemen, hydraulische componenten en koelers. Na de eerste selectie
kan met de KTR-productzoeker het productassortiment worden verfijnd door middel van
een volledige tekst zoekopdracht. Het is voldoende om de productnaam, productaanduiding
of trefwoorden in te voeren. Daarnaast bestaat de mogelijkheid
om filters zoals productgroep, versie of koppelbereik te gebruiken
om zo de keuze verder te verfijnen. De zoekresultaten worden
dynamisch weergegeven. In het overzicht zijn de producten direct
te vergelijken op basis van waarden zoals het koppelbereik en
krijgt men een productbeschrijving.
nu de KTR website bezoekt zit er iemand klaar voor een chatbox.
Daar wordt nu al enorm veel gebruik van gemaakt. Mensen bellen
niet meer, maar stellen vragen via die chat.”
Omdat KTR voorlopig niet meer aan beurzen deelneemt heeft
het bedrijf op haar website een virtuele stand gebouwd met de
nieuwste producten en oplossingen. Iedereen kan, na achterlating
van een e-mailadres, deze stand bezoeken. Hagedoorn maakte
de introductie daarvan onlangs mee via Teams en was onder
de indruk. “Dat hebben ze strak gemaakt in Rheine. Ze hebben
dat goed voor elkaar, geen enkele fout. Ook de presentaties van
mensen vanuit huis of een andere locatie liepen perfect.”
Toch blijven het in de optiek van Hagedoorn allemaal hulp-
middelen. “Ik ben nog steeds van mening dat persoonlijk con-
tact een noodzaak is. Vanaf het begin heb ik gezegd tegen elke
verkoper; zorg dat je in die werkplaats komt. Vraag ernaar, stuur
er op aan, en kijk wat ze aan het bouwen zijn. Herkennen is de
helft van het verkopen. In de beginperiode parkeerde ik de auto
voor het pand en liep eromheen. Dan ging ik bij de achterkant
naar binnen. Dat ging soms niet goed, maar vaak wel. Dan kon
ik al kijken welke componenten gebruikt werden.”
Herkenbaar en zichtbaar blijven
Hoewel de economie in Duitsland flink is getroffen, investeert
KTR in Rheine voor 2,5 miljoen euro. “Er komen nieuwe CNC-
machines, er wordt geïnvesteerd in akoestiek en geluidsreductie,
en er komt een teststand voor de olie- en luchtkoelers. Ondanks
het feit dat de Duitse markt zo’n 20 tot 30 procent in elkaar is
gezakt. In nagenoeg alle industrietakken in Duitsland zijn orders
weggevallen. En veel mensen zitten in de arbeidstijdverkorting.
Gelukkig loopt het bij KTR China allemaal wel goed door vanwege
de goedkeuring van de overheid om dit jaar flink te investeren
in windenergie. We draaien daar op volle toeren met de produc-
tie van koelers, koppelingen en remmen. Dus China trekt ons,
wereldwijd gezien, er doorheen dit jaar.
En de Benelux? “Gelukkig is de Benelux, met name Nederland,
redelijk stabiel. Vorig jaar was ons beste jaar, het eerste kwartaal
2020 was ook het beste ooit voor KTR wereldwijd. De eerste weken
van de coronacrisis werd het wel minder, maar vanaf april zaten
we in de Benelux weer op het niveau van een jaar eerder. We
hebben geluk dat alles wat food-gerelateerd is gewoon doorgaat.
Zo liep er een aantal grote projecten door en ook diverse grote
OEM-ers bleven op niveau afnemen. Als we 10 procent moeten
inleveren is het veel, maar dan moet Nederland niet weer in een
lockdown komen.”
Naar de toekomst kijken is lastig, zeker in deze tijd. Maar
Hagedoorn is daar open en duidelijk over. “We hebben vanaf het
begin altijd een duidelijk gezicht naar de buitenwereld gehad. We
zijn herkenbaar en hebben het geluk dat we onderdeel zijn van
een groter geheel. Verder zijn we gewoon ‘no nonsense’ op zijn
Twents. Beloofd is beloofd en geen onzinverhalen.” <
www.ktr.com
Hans Hagedoorn: “We redden ons momenteel wel via Teams en
andere virtuele systemen, maar met het echt menselijke contact
heb ik veel meer mee” (FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
24-25-26-27-28_ktr.indd 28 21-10-20 13:25