Pagina 26 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202026
onze internationale sales meetings waren altijd belangrijk voor
de informele contacten. Dat mis ik wel echt. Maar KTR heeft in
principe alle beurzen stopgezet tot er een vaccin is.”
Tabellen lezen en catalogi uitpluizen
Maar even genoeg over corona, we blikken terug naar het
prille begin van KTR Benelux. Hagedoorn begon ooit als uitzend-
kracht op de afdeling inkoop bij Stork Plastics Machinery. Na een
aantal jaar maakte hij een switch naar Morskate Aandrijvingen.
“In die beginperiode was dat best lastig. Ik kende de klanten
niet, de producten niet, maar een collega heeft mij daar alles
uitgelegd. Ik moest daar tabellen leren lezen, catalogi uitpluizen,
maar het was wel de beste leerschool. Uiteindelijk heb ik daar
twaalf jaar gewerkt, waarvan de laatste jaren in de buitendienst.
Morskate was, naast Hollink, de tweede vertegenwoordiging voor
KTR in Nederland. Dat was voor KTR Duitsland soms best lastig.
Het werd tijd voor een KTR dochteronderneming in Nederland.”
Hagedoorn, een echte Tukker en naar eigen zeggen redelijk
honkvast, vroeg zich eerst af of hij hier een dagtaak aan had?
“Uiteindelijk heb ik toch ja gezegd en ben per 1 mei 2000 richting
Rheine gegaan om mij verder voor te bereiden. Vooral om de
producten en de mensen te leren kennen. Destijds was de fabriek
in Rheine ook een stuk kleiner en kende je bijna iedereen wel.”
Al snel moest er een tweede man of vrouw aan boord komen en
probeerde Hagedoorn dat via uitzendbureaus en headhunters te
bewerkstelligen. “Dat werkte voor geen meter, maar uiteindelijk,
via het sporten, tegen Rob Groothuis aangelopen. Hij zocht ook
wat anders en per 1 juli 2000 waren we met twee man aan het
werk aan de Welbergweg. KTR Nederland was een feit!”
Bedrijfsvoering en leermomenten
Was het eerst echt pionieren? Jazeker, beaamt Hagedoorn. “In
die beginperiode moest je alles zelf doen. Kantoorinfrastructuur
aanleggen, Kamer van Koophandel regelen, balans leren lezen,
een leuke tijd. Een eerste grote order kwam van Stork Plastics
In 2007 verhuisde KTR naar de Adam Smithstraat in een nieuw
bedrijfsverzamelgebouw
De kantoorruimte aan de Adam Smithstraat
Machinery. Op zich natuurlijk heel fijn, tot ik erachter kwam
dat er ook zoiets bestaat als liquiditeit. De onderdelen werden
geleverd aan Stork en ik kreeg de rekening van Rheine. De reke-
ning betaalt, maar ik had nog geen geld van Stork, omdat hun
betalingstermijn weer wat langer was. Dus hadden we even geen
salaris. Kijk, daar leer je van!”
Met Rheine maakte Hagedoorn een vijfjarenplan. De ambitie
was uiteindelijk door te groeien naar maximaal vier of vijf per-
sonen. “Maar de fabriek vroeg al snel of we België er ook niet bij
wilden gaan doen, dus werd in 2003 al de naam veranderd van
KTR Nederland naar KTR Benelux. Via een Belgische KTR-dealer
kwamen we in contact met Jan Adriaense, die toen vanuit huis
de Belgische markt oppakte. Ook in Nederland groeiden we best
wel snel. Dat kon omdat we een goed businessplan hadden en
op het juiste moment de juiste mensen konden aannemen. Dan
moet je soms snel schakelen, ook met Duitsland. En dat lukte
ook nog. Uiteindelijk zijn we gegroeid naar negen personen.”
Pilotprojecten en huisvesting
Aan alles merk je dat Hagedoorn een bevlogen, maar ook
trotse manager is. “Wat ik mooi vind aan KTR Benelux is dat wij
in die twintig jaar steeds als pilotvestiging fungeerde. Inmiddels
zijn er zo’n 23 dochterondernemingen en wij waren nummer
acht of negen toen we bij KTR kwamen. Maar toch kozen ze ons
vaak als pilotvestiging voor nieuwe bedrijfsontwikkelingen zoals
software, SAP, hardware et cetera. Dat alles had ermee te maken
dat dan de IT-ers van Rheine hierheen konden komen en zaken
hier eerst uitproberen alvorens het bedrijfbreed in te zetten.”
Het interview vindt plaats in het vier jaar jonge pand aan
de Oosterveldsingel 3 in Hengelo (O). Maar waar begon het KTR-
avontuur? “In 2000 zijn we begonnen aan de Welbergweg, boven
een reclamebureau. Zomers smolten we daar weg van de hitte.
In 2007 verhuisden we naar de Adam Smithstraat in zo’n groen
bedrijfsverzamelgebouw tegenover de IKEA. Ik heb me in Rheine
echter altijd sterk gemaakt voor een eigen bedrijfspand. De huur
van de Adam Smithstraat was best hoog en we wilden ook een
deel eigen magazijn hebben. In principe mochten dochternemin-
gen niet zelf bouwen, maar ook daar waren we weer de eerste.
Ik moest daarvoor wel een goed plan maken, het ging toch om
een flinke investering. Ik kreeg al snel goedkeuring, toch ook een
kwestie van vertrouwen. Met de eerste paal slaan was ook de
Duitse directeur erbij. Daarna hebben we geen mensen uit Rheine
meer gezien tot de oplevering. We konden het helemaal inrichten
zoals wij het wilden. Uiteindelijk betrokken wij dit pand in april
2016 en vierden we twee maanden later de officiële opening.
De Belgische bemanning anno 2007
24-25-26-27-28_ktr.indd 26 21-10-20 13:24