Pagina 17 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2020

17
Beide motoren kunnen met of zonder geïntegreerde plane-
taire tandwielkast worden gespecificeerd. Qua montage is er
keuze tussen horizontaal of verticaal. Equipmake maakt ook
alle ondersteunende vermogenselektronica – inclusief zijn eigen
high-performance omvormer die de nieuwste siliciumcarbide
diodetechnologie bevat. Deze technologie optimaliseert het
geleverde vermogen en zorgt ervoor dat de omvormer met hoge
schakelfrequenties kan draaien.
Op maat gemaakte aandrijving
“Het lijdt geen twijfel dat de elektrificatie van de maritieme
industrie de komende jaren zal versnellen,” aldus Foley. “Onze
krachtige, compacte en lichte elektromotoren kunnen in meer-
dere toepassingen worden gebruikt. Van hybride luxe jachten
waarbij het mogelijk wordt om volledig stil en emissievrij te varen
op zee of voor de binnenvaart, hybride sleepboten of volledig
geëlektrificeerde sloepen. De motoren zijn aanpasbaar aan de
applicatie, toch kosteneffectief te produceren en vormen dus
een snelle route naar een elektrische toekomst. Bovendien kan
Equipmake met bijna elk maritiem bedrijf samenwerken om
zodoende een volledige, op maat gemaakte elektrische aandrijf-
lijn te creëren.”
Eind vorig jaar opende Equipmake een geheel nieuwe fabriek
in Snetterton, Norfolk. Hier kan het bedrijf complete elektrische
mobiliteitsoplossingen bieden, van het ontwerpen, testen en pro-
duceren van motoren tot volledig geëlektrificeerde platforms. Het
bedrijf levert ook de allernieuwste lithium-ion-accu’s, waardoor
er complete elektrische aandrijvingen ontstaan voor een steeds
internationaler wordende klantenkring. <
www.equipmake.co.uk
In de geheel nieuwe fabriek in Snetterton ontwerpt, produceert en test Equipmake niet alleen
elektromotoren maar ook volledig geëlektrificeerde aandrijflijnen
||| 3D GEPRINTE ELEKTROMOTOR
Equipmake is samen met het eveneens Engelse bedrijf HiETA bezig met de ontwikkeling van een permanent magneet elektromotor met, volgens eigen zeggen,
’s werelds hoogste vermogensdichtheid. HiETA Technologies in Bristol is een productontwikkelings- en productiebedrijf dat is gespecialiseerd in additive
manufacturing (3D printen) van metaal. Het doel van beide bedrijven is een extreem lichte, efficiënte maar goedkope 3D geprinte elektromotor te produceren met
een piekstroomdichtheid van meer dan 20 kW/kg. Dat is een meer dan vier keer zo hoge dichtheid als een conventionele elektromotor. De nieuwe motor met de
codenaam Ampere zal gebruikmaken van Equipmake’s expertise op het gebied van elektromotorontwerp en HiETA’s kennis op het gebied van thermische engineering
en additive manufacturing. De sleutel tot de prestaties van de motor is de combinatie van een geavanceerd motorontwerp met additive manufacturing, waardoor de
metalen structuur in 3D kan worden geprint, in plaats van gefreesd uit een massief blok. Equipmake en HiETA richten zich voor de Ampere op een piekvermogen van
220 kW bij 30.000 min-1 en een massa van minder dan 10 kg (22 kW/kg). Ter vergelijking: zelfs de beste standaard permanentmagneetmotoren die vandaag de dag in
gebruik zijn, zouden moeite hebben om 5 kW/kg te halen.
De APM 200 heeft
een piekvermogen
van 220 kW, een
continuvermogen
van 110 kW en een
piekkoppel van 450 Nm
14-15-16-17_equipmake.indd 17 21-10-20 14:32