AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202016
ducten van onze klanten uit de auto-industrie een stap dichterbij
gebracht. Dezelfde voordelen – een hoge vermogensdichtheid
en een licht gewicht, alles gecombineerd in een uiterst compact
pakket met geïntegreerde componenten zoals de omvormer en
de tandwielkast, zijn net zo relevant voor de maritieme wereld.”
Hoge vermogensdichtheid
Equipmake biedt twee compacte, vermogensdichte motoren
voor maritieme doeleinden. Beide maken gebruik van de spaak-
architectuur om de koelcapaciteit te maximaliseren. De APM 120
heeft een piekvermogen van 125 kW bij 12.000 min-1, een continu-
vermogen van 75 kW en een piekkoppel van 130 Nm. Met een eigen
massa van slechts 14 kg heeft hij een vermogensdichtheid van
iets minder dan 9 kW per kg. En de afmetingen zijn ook compact
te noemen. Met een geïntegreerde tandwielkast heeft de motor
een lengte van slechts 200 mm en een diameter van 170 mm.
Door de spaakarchitectuur wordt een groot koelvoordeel behaaldIan Foley, Managing Director Equipmake
De APM 200 heeft een piekvermogen van 220 kW bij 10.000
min-1, een continuvermogen van 110 kW en een piekkoppel van
450 Nm. Met een gewicht van slechts 40 kg heeft hij een vermo-
gensdichtheid van meer dan 5 kW per kg. Met een geïntegreerde
tandwielkast is de motor slechts 247 mm lang en heeft een dia-
meter van 318 mm.
‘De technologie komt voort uit de
ervaring van Equipmake in de
F1- en topklasse autosport’
De APM 200 heeft
een piekvermogen
van 220 kW, een
continuvermogen
van 110 kW en een
piekkoppel van 450 Nm
14-15-16-17_equipmake.indd 16 21-10-20 14:32