AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202010
D
e Keizer marine engineering is een familie-
bedrijf dat in 1965 werd opgericht door de
grootvader van de huidige eigenaars. Vanaf
de eerste dag richt het zich op de ontwik-
keling, installatie en inbedrijfname van
alle elektrische installaties op uitsluitend
superjachten. Het gaat daarbij om zowel de
zichtbare elementen als het wegwerken van ‘de techniek’ achter
wanden en plafonds. Of het nu om vermogensinstallaties gaat,
verlichting, alarmsystemen of audio/video systemen en IT.
Continu monitoren van installaties
Uitdagingen die horen bij installatietechniek op specifiek
superjachten, liggen onder meer in de beperkt beschikbare tech-
nische ruimte. Dat betekent dat in veel gevallen een beroep wordt
gedaan op de creativiteit van de medewerkers om de gewenste
technische oplossingen netjes onder te brengen en toch bereik-
baar te houden voor onderhoud.
Daarbij wordt om verschillende redenen vaak gebruik
gemaakt van de nieuwste technieken. Enerzijds in het kader
van luxe, comfort of design maar ook omdat hiermee een bij-
drage is te leveren aan de veiligheid op het schip in combinatie
met een efficiënte bediening. Zo startte De Keizer marine engi-
neering in het begin van deze eeuw met de ontwikkeling van
het geavanceerde Alarm Monitoring & Control System DekaSis.
Hiermee zijn alle installaties op het schip – die steeds complexer
worden – continu te monitoren en te bedienen. Variërend van
Figuur 1: Opbouw DekaSis Alarm Monitoring & Control System
T
E
C
H
N
IE
K
A
M
D
E
R
S
de hoofdaandrijving en de pompen voor de koeling tot aan de
verlichting op het helikopterdek en de keukenapparatuur. Jeroen
van Goethem, product group manager Control: “Moderne tech-
nieken om deze doelstellingen in te vullen betekent: veel data
verzamelen en in staat zijn deze betrouwbaar gelijktijdig te ver-
werken en te analyseren.”
In de loop der jaren is DekaSis steeds verder doorontwikkeld
tot een onafhankelijk systeem dat gebaseerd is op PLC/SCADA
architectuur en alle elektrische systemen op het schip integreert.
Hiermee kan de bemanning van het schip van deze installaties
alarmmeldingen opvolgen en eventueel bedienen. Bovendien
bouwt het systeem een historie op die als waardevolle bron kan
dienen voor onderhoudsdoeleinden.
Redundante hardware
De opbouw van het Alarm Monitoring & Control System
(AMCS) is te zien in figuur 1. Wat direct opvalt is de redundantie
van de B&R X20 PLC’s die de betrouwbaarheid en beschikbaarheid
van het systeem waarborgt. De PLC’s werken ‘hot standby’ en
synchroniseren voortdurend waardoor systemen probleemloos
blijven functioneren wanneer een van de twee PLC’s uitvalt. De
redundante hardware is hiervoor opgenomen in een glasvezel
communicatienetwerk (in een ringconfiguratie) en is onder-
ling gekoppeld. Verder worden alle componenten van spanning
voorzien door redundante voedingen die gebruik maken van
de hoofdvoeding en een tijdelijke voorziening die in de meeste
gevallen wordt gevoed via de noodvoeding.
08-09-10-11-12_br.indd 10 21-10-20 13:22