Pagina 9 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

9
Hoe innovatief is
de Duitse industrie?
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Lapp, Markus Müller
Tien jaar geleden was de term innovatie in de Duitse industrie veel minder in de mode. In die tijd waren bedrijven
meer gericht op lean topics, dat wil zeggen de kostenoptimalisatie van producten en processen. Maar niet iedereen
die het heeft over innovatie is echt innovatief, en vandaag de dag bevindt de industrie zich op een punt waar het
kaf van het koren wordt gescheiden. Kijk maar naar ontwikkelingen in de auto-industrie of de energiewereld. LAPP
nodigde de vakpers uit in ‘innovatie hoofdstad’ Berlijn om mee te denken en te discussiëren over innovatie in
Duitsland, maar ook bij de kabelfabrikant zelf.
M
egatrends veranderen ons leven. Zeker in deze
tijd. E-mobiliteit, digitalisering, kunstmatige
intelligentie; het tempo van de technologi-
sche veranderingen neemt exponentieel
toe, terwijl het aanpassingsvermogen van
mensen, bedrijven en samenlevingen geen gelijke tred houdt.
Keken we tien jaar geleden nog massaal naar Silicon Valley, tegen-
woordig zijn de blikken vooral gericht op Azië en met name China.
En hoe zit het met de innovatiekracht van grootmacht Duitsland?
Volgens Prof. Wilhelm Bauer, hoofd van het Fraunhofer-Instituut
voor Arbeidskunde en Organisatie IAO, heeft Duitsland het moei-
lijk met veranderingen. “Op het eerste gezicht ziet de situatie er
goed uit. Duitsland mag dan niet een van de koplopers op het
gebied van innovatie in Europa zijn. Dat zijn vooral landen als
Zwitserland, Zweden, Denemarken, Finland en Nederland, maar
met een achtste plaats is Duitsland een van de sterke innovators.
Een nadere beschouwing onthult een ander beeld. De goede
positie van Duitsland wordt voornamelijk gewaarborgd door de
onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten van grote ondernemin-
gen en grote middelgrote ondernemingen, terwijl het mkb ver
achterblijft. Grote bedrijven verhoogden hun innovatie-uitgaven
van 90 miljard euro in 2006 tot naar schatting 149 miljard euro dit
jaar. Bij het mkb stagneren de uitgaven en zullen ze dit jaar zelfs
licht dalen tot 26,8 miljard euro. Het aandeel van de innovators,
dat wil zeggen het aandeel van de ondernemingen die product- of
procesinnovaties hebben ingevoerd, neemt in Duitsland al jaren
af – zowel bij het mkb als bij grote ondernemingen. De bood-
schap van deze bevinding is dat veel bedrijven in Duitsland – met
name kleine en middelgrote ondernemingen – waarschijnlijk
niet innovatief genoeg zijn om de versnelde veranderingen op
te vangen.” Duitsland zit dus met een serieus probleem. Want
60 procent van de Duitse economie wordt verdiend in het mkb.
“Innovatie verwijst minder naar
producten en meer naar alles wat we
doen”
Volgens Prof. Wilhelm Bauer, hoofd van het Fraunhofer-IAO, heeft Duitsland het
moeilijk met veranderingen. Links op de voorgrond Allard van Veelen, de nieuwe
Head of Digital Sales & Market Intelligence voor de vestigingen Lapp Benelux en
Lapp France
>
De vakpersdagen van Lapp
werden voor de 20-ste
keer georganiseerd. Dit
keer geen technologie als
thema, maar alles draaide
om innovatie. Dat betekent
luisteren, maar ook zelf wat
doen en ‘out of the box’
denken. De thema’s werden
prachtig geïllustreerd door
Anna Lena Schiller van
‘Riesenspatz’
08-09-10-13-14_lapp.indd 9 16-10-19 17:04