06
De scheepvaart moet schoner, dat weet de maritieme industrie maar al te goed. Hybride
technologie, maar ook volledig elektrisch zien we steeds vaker. Maar hoe zit het nu met
waterstof en brandstofceltechnologie? Ook daar wordt aan gewerkt. Zo is Freudenberg
Sealing Technologies (FST) technologiepartner in het Pa-X-ell2 project. Het doel is de
ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcellen voor gebruik op zeegaande pas-
sagiersschepen. In het toekomstige project wordt samengewerkt met de Meyer Werft in
Papenburg. De eerste praktische tests aan boord van het cruiseschip AIDAnova zijn al in
2021 gepland. De AIDAnova was vorig jaar het eerste cruiseschip ter wereld dat volledig
op vloeibaar aardgas (LNG) in de vaart kwam. Het gebruik van LNG is momenteel de
meest milieuvriendelijke oplossing in de scheepsexploitatie. Hierdoor wordt de uitstoot
van fi jnstof en zwaveloxiden vrijwel volledig vermeden en worden stikstofoxiden en
CO
2
-emissies gereduceerd. De duurzame vermindering van de uitstoot is een belangrijk
thema in de scheepvaart en brandstofceltechnologie is veelbelovend. De brandstofcel
biedt de mogelijkheid om energie op te wekken aan boord. Het werkt met lage emissies,
lage geluids- en trillingsniveaus. De brandstofcel wekt energie op uit waterstof, dat uit
methanol kan worden gewonnen. Methanol als energiedrager biedt goede eigenschappen
op het gebied van opslagvolume. Na intensieve tests aan land wordt de brandstofcel
van FST vanaf 2021 voor het eerst getest aan boord van de AIDAnova. Brandstofcellen
voor de scheepvaart zijn ontworpen om veel langer mee te gaan dan cellen voor gebruik
in bijvoorbeeld personenauto’s. Uit de eerste tests is gebleken dat een levensduur van
meer dan 35.000 bedrijfsuren kan worden bereikt. Voor FST is de maritieme sector
een aantrekkelijk segment. Als het gaat om een aandrijfsysteem voor een gangbaar
cruiseschip, dan gaat het over het equivalent van batterij/brandstofcelsystemen voor
vijftigduizend auto’s in één enkel schip. Wilt u meer weten over brandstoftechnologie
en de plannen van FST? Blader dan even door in deze uitgave van Aandrijftechniek.
P
A
S
S
IE
V
O
O
R
T
E
C
H
N
IE
K
AANDRIJFTECHNIEK | oktober 2019
Wordt 2021 het jaar van de
maritieme
brandstofceltechnologie?
06-07_fotospread.indd 6 16-10-19 15:48