Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

47
>
K
limaatbescherming staat bij veel landen op
de agenda dit jaar. Heeft de automobielsector
antwoorden op de nieuwe eisen van de
samenleving?
De auto-industrie is klaar met een reeks
antwoorden, variërend van zeer effi ciënte verbrandingsmoto-
ren tot alle vormen van elektrische voertuigen – volledig elek-
trisch aangedreven voertuigen (EV’s of BEV’s), plug-in hybride
elektrische auto’s (PHEV’s) en gas-elektrische hybriden (HEV’s).
De producten zijn er. Maar een aanzienlijke marktpenetratie en
acceptatie kost tijd. We hebben het immers over een transfor-
matieproces in een cruciale industrie. Het gaat niet alleen om
technologie, maar ook om banen. Dit soort transformatie moet
weloverwogen worden overwogen en bewust worden gepland.
Overigens gaan we nu al heel snel, sneller dan in de 100-jarige
geschiedenis van de auto-industrie. Ik werk zelf al meer dan
25 jaar in de sector en ik heb nog nooit zulke ingrijpende veran-
deringen gezien.
Welke strategie gebruikt Freudenberg Sealing Technologies om
deze overgang aan te pakken?
Drie jaar geleden zijn we een strategie gestart die de omzet-
daling op lange termijn van producten voor verbrandingsmotoren
moet compenseren. We hebben besloten om onze activiteiten
aanzienlijk uit te breiden met batterij-elektrische aandrijfsyste-
men en met brandstofcellen. Dit geldt niet alleen voor auto’s,
maar ook voor andere mobiele toepassingen, zoals onder meer
voor de bus-, vrachtwagen-, scheeps- en spoorwegsector. Ook
op het gebied van elektrische laad-infrastructuur willen we onze
kracht en kennis versterken.
Begin 2018 heeft u de accufabrikant XALT Energy en onderdelen
van de brandstofcelproducent Elcore gekocht. Hoe ver is hun
integratie gevorderd?
Onze participatie in XALT Energy was in eerste instantie een
minderheidsbelang. Wij zijn nu meerderheidsaandeelhouder.
Het bedrijf was nog steeds een startup toen we het bedrijf over-
namen en we zijn erin geslaagd om de omzet te verdrievoudigen.
We hebben als klant New Flyer, de grootste fabrikant van lange-
afstandsbussen en touringcars en distributeur van onderdelen
in Noord-Amerika, in de wacht gesleept. In Europa zijn onze
eerste klantenprojecten met bekende scheepsbouw- en spoor-
wegmaatschappijen in uitvoering. De expertise en de middelen
van Elcore hebben geleid tot de ontwikkeling van een volgende
generatie brandstofcellen en -stacks. We hebben hier een enorme
vooruitgang geboekt. We hebben een aantal interessante, baan-
brekende projecten op het gebied van brandstofcellen. Zo rusten
we bijvoorbeeld tot dertig FlixBussen in Europa uit met onze
brandstofcellen (zie kader). Daarnaast willen we één leverancier
worden van complete batterij-, brandstofcel- en hybride energie-
systemen voor de scheepvaartindustrie.
U richt zich op toepassingen voor niet-passagiersauto’s in
zowel de batterij- als de brandstofcelsector. Kan dat op een
gegeven moment veranderen?
Zeker niet voor batterijcellen. De investeringen die nodig
zijn om ze te ontwikkelen zijn een uitdaging voor veel grotere
leveranciers dan wij. Maar de knowhow uit onze systeembusiness
maakt het voor ons mogelijk om betere componenten aan te
bieden aan onze klanten van personenauto’s. In brandstofcel-
len sluiten we in principe geen enkel segment uit. Toch is het
een goed idee om te beginnen met vrachtwagens, bussen en
de scheepvaart, omdat de vraag daar het grootst is. Het meest
aantrekkelijke segment is waarschijnlijk de scheepsbouw. Als we
het aandrijfsysteem voor een gangbaar cruiseschip bedenken, dan
hebben we het over het equivalent van batterij/brandstofcelsys-
Claus Möhlenkamp, CEO van FST: “Batterijen en brandstofcellen kunnen het bedrijf de komende
50 jaar of meer ondersteunen”
De expertise en de middelen
van Elcore, nu onderdeel van
FST, hebben geleid tot de
ontwikkeling van een volgende
generatie brandstofcellen en
-stacks
46-47-48-49_freudenberg.indd 47 16-10-19 15:52