Pagina 43 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

43
>
I
n 2018 nam het Noorse parlement een resolutie aan om
zo snel mogelijk, uiterlijk 2026, de iconische fjorden
emissieloos te maken. Dat bepaalt de deadline voor
scheepsexploitanten in de fjorden om de door hun
schepen uitgestoten vervuiling te elimineren, een
deadline die ‘Future of the Fjords’ met een ruime voorsprong
van acht jaar heeft gehaald.
“Het is onze missie om de kwetsbare omgeving die wij ont-
sluiten, te beschermen terwijl we onze passagiers de ultieme
fjord-ervaring bieden,” verklaart Rolf Sandvik, CEO van The
Fjords, eigenaar van het schip. Het onbetwiste succes van die
missie werd erkend met de toekenning van de award ‘Vessel of
the Year’ tijdens de internationale maritieme vakbeurs SMM
2018 in Hamburg.
Bescherming ongerepte omgeving
Het schip bewijst dat het mogelijk is om de beleving van
de reiziger te maximaliseren terwijl de impact op de prachtige
omgeving van de fjorden wordt geminimaliseerd. Panorama-
ramen en hellende looppaden buiten bieden passagiers spec-
taculaire uitzichten waarbij ze optimaal kunnen genieten van
de ongeëvenaarde natuurlijke schoonheid.
Optimalisatie van het energierendement is een belangrijke
strategie om de levensvatbaarheid van het schip te garanderen
en de milieueffecten te beperken. ‘Future of the Fjords’ werkt
daarom op basis van geavanceerde technische oplossingen in
diverse disciplines om het laagst mogelijke energieverbruik
te realiseren. Dankzij de lichte koolstofvezelplaten voor de
romp en de bovenbouw is het gewicht bijna gehalveerd ten
opzichte van een constructie met conventionele materialen.
Het geavanceerde catamaran-ontwerp, ontwikkeld en
gebouwd bij de Noorse werf Brødrene Aa, beperkt ook de
golfslag die in de loop der tijd schade kan toebrengen aan de
onbeschermde oevers van de smalle fjorden. Het innovatieve
voortstuwingssysteem werkt op batterijen en het schip is ook
voorzien van moderne IT-systemen voor het digitale comfort
van de passagiers.
Minimaal onderhoud
Overal op het schip zijn oplossingen van Westcon Power
& Automation geïntegreerd. Die werken continu op de achter-
grond om de prestaties te sturen, regelen en optimaliseren.
Componenten van Danfoss worden in diverse producten van
Westcon gebruikt, waaronder omvormers voor de hoofdvoort-
stuwing, het boordnet en de laders. Samen zorgen ze voor een
betrouwbare werking, waarbij het onderhoud tot een absoluut
minimum wordt beperkt.
Het batterijpack drijft de twee elektromotoren aan. Het
bestaat uit acht racks met zeventien batterijmodules per rack,
goed voor een totaal vermogen van 1,8 MWh. Het schip kan
op één lading meer dan twee uur varen met een snelheid
van 11 knopen. De optimalisatie van de prestaties wordt op
geen enkele wijze aan het toeval overgelaten. Zo is op de
ventilatieregeling van de ventilator een Danfoss MBT sensor
aangesloten om in de batterijruimte altijd de juiste tempera-
tuur te handhaven.
Met mooi weer kunnen de passagiers eenvoudig van het laagste dek naar het
hoogste dek wandelen, bij slecht weer geeft het moderne interieur de nodige
warmte
De stuurhut oogt zeer
modern met diverse
schermen en hightech
bedieningselementen.
Het uitzicht is
adembenemend
42-43-44-45_danfoss.indd 43 16-10-19 16:51