Pagina 35 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

35
vult elkaar juist aan. De wereld heeft allebei nodig. De vijand
is de verbrandingsmotor, niet waterstof of BEV,” aldus Milton.
Samenwerking grote partners
Nikola Motor gaat slim te werk om haar droom van waterstof-
en BEV-trucks te realiseren. Het heeft namelijk al met diverse grote
automotive-partijen partnerschappen afgesloten. Met Bosch bij-
voorbeeld voor de aandrijflijn, waarvan de e-axles van afkomstig
zijn. Maar ook de MirrorCams, het Servotwin stuursysteem en
het keyless entry systeem komen van Bosch. Het remsysteem
is ontwikkeld samen met Wabco. Ryder, een echt grote speler
in de VS, is als partner voor onderhoud aangesteld. Er zijn nu al
contacten met Shell, Hyundai en Toyota, spelers van naam op de
H2-markt. De belangrijkste partner is echter het Noorse bedrijf
Nel Hydrogen. Samen met deze waterstofpioniers wil Nikola in
de VS tot 2028 een netwerk van zevenhonderd waterstofstations
realiseren. En niet zomaar tankstations, het moeten complete
laboratoria worden, geschikt voor het aanmaken en distribueren
van waterstof. Dat wil Nikola allemaal in eigen hand houden. De
komende jaren zullen testfaciliteiten gestart worden om vanaf
2022 de stations te kunnen realiseren. Deze moeten komen te
liggen naast knooppunten en nabij warehouses, plekken waar
veel trucks komen. Nikola is van plan er echte truckcentra van
te maken, compleet met werkplaatsen en andere voorzieningen.
Ook laadpalen moeten daar elektrische voertuigen van nieuwe
stroom voorzien. De faciliteiten, zo verzekerde Nikola, zullen
ook voor derden toegankelijk zijn. In een presentatie liet Nikola
een ontwerp zien voor een tankstation dat 8 ton waterstof per
dag kan distribueren, goed dus voor tankbeurten voor honderd
trucks. Voor Europa zijn er dezelfde plannen, al moeten wij in
bijvoorbeeld Nederland nog zien waar er plek is voor zulke uitge-
breide faciliteiten. Wel is het zo dat door de grote actieradius van
de waterstoftruck Nikola niet verwacht op elke straathoek een
station nodig te hebben. Een dekking als met LNG-tankstations
is in principe voldoende.
Miljoenen dollars geïnvesteerd
De plannen van Nikola zijn ambitieus, maar het enthousi-
asme werkt aanstekelijk. Toch zijn er ook vragen. Waar betaalt
Nikola al die wilde plannen van? De wannabe truckfabrikant heeft
naar verloop al flink wat investeerders weten te interesseren en
zou miljoenen dollars achter de hand hebben. En de interesse is
nog altijd groeiende. Ook van Europese truckfabrikanten, die met
eigen ogen kwamen kijken op Nikola World. Inmiddels is bekend
geworden dat CNH Industrial, de moedermaatschappij van Iveco
en FPT Industrial, 250 miljoen dollar in Nikola pompt. “Met de
investering en het partnerschap van CNH Industrial kunnen we
nu emissievrije vrachtwagens naar Europa brengen. Het is opwin-
dend om te zien dat Iveco het voortouw neemt bij het leveren
van nulemissie-oplossingen in Europa via haar partnerschap met
Nikola. Door CNH Industrial aan boord te brengen, hebben we
nu toegang tot productiekennis, koopkracht, gevalideerde truck-
onderdelen, fabriekstechniek en nog veel meer,” aldus Milton.
Ook Bosch (fuel cells, powertrains) en Hanwha (duurzame
energie en fabrikant zonnepanelen) investeerden begin septem-
ber samen zo’n 230 miljoen dollar. Met de investering van Bosch
en Hanwha stimuleert Nikola brandstofceltechnologie en een
ecosysteem op basis van waterstof dat voldoet aan of beter is dan
de efficiency van fossiele brandstoffen. Doel is om uiteindelijk
1 miljard binnen te halen en hiermee serieus de waterstoftech-
nologie op te gaan bouwen.
www.nikolamotor.com
Nikola CEO Trevor
Milton: “We hebben
inmiddels afspraken
met meerdere OEM-ers
over samenwerking”
Nikola wil, net
als Tesla met zijn
supercharger-netwerk,
zelf gaan zorgen voor
de infrastructuur
rondom de
waterstoftechnologie
32-33-34-35_nikola.indd 35 16-10-19 17:01