Pagina 34 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 201934
N
ikola is een Amerikaans bedrijf, opgezet door
de bevlogen CEO Trevor Milton met ook een
Amerikaanse stijl van communiceren. Groot,
groter, grootst is ook hoe Nikola denkt, al is
de wijze waarop het met potentiële klanten
omgaat anders dan bijvoorbeeld Tesla. Dat vraagt voor de
elektrische Semi-truck fikse aanbetalingen, maar Nikola doet
dat niet. Daarom hebben diverse Nederlandse en Belgische
transportbedrijven al reserveringen gedaan voor de Europese
Nikola Tre. Zij geloven dus volop in de beloften van de Nikola
Motor Company. Maar wat omvatten die precies? ‘The future of
trucking’ klinkt heel fantastisch, dus laten we eens even zien hoe
de Nikola Two en de Tre eruitzien en zijn opgebouwd.
De Two is echt een truck voor de Amerikaanse markt, voorzien
van een kenmerkende neus. Niet zo’n serieuze torpedoneus,
wel een die ontworpen is met oog voor aerodynamica. Tijdens
Nikola World in Scottsdale (Arizona, VS) werd er een rijdende
demonstratie gegeven van de Two. Daarbij valt het moderne, bijna
futuristische uiterlijk erg op. De Two ziet er gewoon goed uit, al
gaan we hem in Europa nooit zien. De truck is tijdens de demo
uitgerust met de brandstofcel-aandrijflijn. Daar merk je weinig
van als de Two langs zoeft, want behalve wat bandengeruis en
gekraak van de oplegger horen we niks. Even later staat de Two
stil en kunnen we een rondje eromheen lopen. De truck ziet er
solide uit, maar van de aandrijflijn is aan de buitenkant maar
weinig te zien. Nikola kantelt gedurende heel het event niet één
cabine en zo zien we geen aandrijflijn of waterstoftanks. Wel zien
we e-axles bij de achterassen van de Two, afkomstig van Bosch.
Futuristisch uiterlijk
De Two is voor de Amerikaanse markt, de Tre (Noors voor
drie) is bedoeld voor de Europese markt. Het is dan ook een echte
frontstuurtruck, die er supermodern uitziet. De voorzijde zit vol
met functionele en esthetische led-verlichting, wat de Tre ook
een futuristisch uiterlijk geeft. Ook deze truck heeft camera’s in
plaats van spiegels. Aan de achterzijde van de 4×2 trekker zien
we doorgetrokken zijfenders die de achterwielen afschermen. We
gaan voor de Tre op de knieën. Niet uit eerbied, maar omdat we
het chassis willen bekijken. Da’s een tegenvaller: we zien enkel
metaal en hout. De Tre ziet er indrukwekkend uit, maar is een
T
E
C
H
N
IE
K
A
M
D
E
R
S
De techniek onder
de Nikola Two;
brandstofcellen
genereren uit waterstof
energie voor het
accupakket. De
opgeslagen energie
wordt gebruikt voor
de aandrijving van de
e-axles
De frontstuurtruck Nikola Tre is ontworpen naar Europese eisen,
met een hint naar Scandinavisch design
leeg omhulsel. Het interieur kunnen we bekijken in een mock-up
van de cabine. Van binnen ziet de Tre er net zo futuristisch uit als
de Two, maar iets beheerster. Nog steeds domineren schermen,
achter het stuur en één van A3-formaat in het dashboard. Daar
zit ook een grote start-knop. Een bedieningselement voor een
transmissie zien we niet, dus dat zal in de toekomst ook wel via
een touchscreen gaan.
Aandrijflijn
Wat ons opviel tijdens Nikola World: heel precieze specifi-
caties van de Nikola Two en Tre werden niet vrijgegeven, en een
opengewerkt model van de aandrijflijn was ook nergens te zien.
Best jammer. Wat er wel bekend werd gemaakt, dat wisten we
eigenlijk al. De Two en de Tre hebben dezelfde aandrijflijn en
dus ook dezelfde specificaties. Dat betekent een 120 kW sterke
brandstofcel plus e-assen, samen goed voor 1000 pk, 800 V DC
accu’s en een capaciteit van 80 kg aan waterstof in de tanks,
te vullen in circa 15 minuten en goed voor een actieradius van
maximaal 1600 km. Dat is dus echt lange afstand, en daar is de
waterstofversie van de Nikola trucks ook voor bedoeld.
Er komt ook een batterij-elektrische versie (BEV), in de ver-
mogens 500 kWh, 750 kWh en 1 MWh. Daarmee is maximaal
500 km aan actieradius mogelijk, dus die is meer geschikt voor
distributie. Die scheiding maakt Nikola dan ook heel duidelijk,
zegt Milton. “BEV is voor de korte afstand, waterstof is het aller-
beste voor de lange afstand. Dat spreekt elkaar niet tegen, het
32-33-34-35_nikola.indd 34 16-10-19 17:00