Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Rens Sturrus
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2019 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
S
tikstof. Wie heeft dat woord de afgelopen weken niet horen
vallen in de media? Boeren die massaal actie voerden,
minder hard rijden op snelwegen, bouwprojecten die stil
worden gelegd. Iedereen had het ineens over stikstof. Nu
ben ik zelf geen chemicus, maar ik was net gewend aan het
feit dat we minder CO2 moeten uitstoten. Nee, nu komt stikstof daar
ook nog bij. Gelukkig kon hoogleraar scheikunde Jan van Maarseveen, tijdens een uitzending van
De Wereld Draait Door, dat heel goed uitleggen in Jip en Janneke taal. Het gaat vooral om de balans
en die is blijkbaar zoek. Nee, het zijn niet alleen de boeren met hun ammoniak, ook het verkeer, de
scheepvaart, de luchtvaart en het buitenland doen een aardige duit in het stikstofzakje. Vooral die
laatste groep, het buitenland vond ik interessant. Zijn ze daar ook met stikstof bezig? Via Google
Deutschland maar eens gezocht op ‘Stickstoff’. Onder de rubriek nieuws alleen maar schreeuwende
berichten als ‘Proteste in Holland eskalieren!’ en ‘Gewalt in den Niederlanden!’ Via Google.co.uk
en zoeken op nitrogen: ‘Four provinces backtrack on nitrogen rules after new farmers protests.’
Blijkbaar is het buitenland vooral bezig met stikstofnieuws uit Nederland. Maar laten we elkaar niet
de put inpraten met al dat negatieve nieuws over stikstof. Er zal iets aan gedaan moeten worden.
Maar net als bij koolstofdioxide, zal dat op internationaal niveau moeten gebeuren. Nu we het toch
over stoffen hebben, laten we het eens hebben over waterstof. Momenteel zijn er diverse (grote)
spelers die inzetten op brandstofceltechnologie, zoals Bosch, Schaeffler en Freudenberg. Bedrijven
die allemaal groot zijn geworden mede als componentleverancier in de automobielindustrie en die
hun inkomsten op dat gebied waarschijnlijk de komende jaren zien teruglopen. Want a) er worden
minder auto’s verkocht en b) elektrisch rijden is in opmars. En die elektrische auto heeft veel minder
onderdelen dan eentje op brandstof. Maar een elektrische auto heeft wel stroom nodig en dus ook
een batterij. Nu is dat bij personenauto’s nog wel te doen, maar bij vrachtwagens, locomotieven en
schepen, zeg maar het langeafstandsvervoer, heb je heel grote batterijen nodig. Dat is niet handig, dus
zou brandstofceltechnologie een uitkomst kunnen zijn. Geen wonder dat die grote bedrijven hierin
stappen. Waterstof? Wen er maar vast aan, het zou wel eens de brandstof van de toekomst kunnen
worden.
Stof tot nadenken
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Innovatie in de Duitse industrie | Spanelementen op maat | Wat touringcars en cruiseschepen gemeen hebben
| Hybride aandrijvingen
scheepvaart verlagen
emissies en onderhoud
#7 | 2019
03_cover.indd 1 16-10-19 16:40
ADS van STIGT ontwikkelt
en bouwt in samenwerking
met haar partners
verschillende hybride
scheepsaandrijvingen
en levert hiervoor onder
andere ‘hybrid-ready’
keerkoppelingen. Zo maakt
de sleepboot Nora B gebruik
van twee ZF keerkoppelingen
met PTI met hieraan
gekoppeld twee 192 kW
elektromotoren.
ADS van STIGT
Avelingen-West 30
4202 MS Gorinchem
Tel.: 0183 – 650000
info@vanstigt.com
www.vanstigt.com
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 16-10-19 16:46