Pagina 24 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 201924
ik veel mogelijkheden voor dit type aandrijving waarbij energie-
managementsystemen ondersteunend zullen zijn in een juiste
verdeling van het vermogen over haar gebruikers.”.<
www.vanstigt.com
vermogen tot 300 kWe aan schepen met een maximaal motorver-
mogen van 3900 kW. De keuze voor het inzetten van uitsluitend
een elektromotor, een combinatie van diesel en elektrisch óf puur
diesel, is afhankelijk van het vermogen dat de schroef vraagt
bij een bepaald toerental. Er zijn dus meerdere modi mogelijk.
Vier modi
Volgens Snoek kun je een hybride aandrijving op verschil-
lende manieren slim inzetten om aan de soms conflicterende
wensen van de verschillende schepen te kunnen voldoen. “De
wens om economisch te varen van de eigenaar is hierdoor bij-
voorbeeld goed te combineren met de plaatselijke wet- en regel-
geving aangaande de emissienormen en de vermogensvraag.
Zo kunnen havensleepboten in een brandstof geoptimaliseerde
modus werken wanneer ze ‘stand-by’ zijn terwijl ferry’s en
onderzoeksschepen puur elektrisch kunnen varen om op deze
manier stil en zonder trillingen goed te kunnen manoeuvreren.
Wanneer de hoofdmotoren offline zijn in PTI-modus, wordt
bespaard op operationele uren van de dieselmotor met als gevolg:
een langere levensduur, lagere onderhoudskosten en langere
onderhoudsintervallen.”
Overige oplossingen
“Hoewel de PTI in het oog springt, zijn er nog meer oplos-
singen ontwikkeld in het kader van hybride aandrijven zoals de
Inline, Vader/zoon en een mogelijkheid om twee dieselmotoren
door één schroefas te laten aandrijven,” aldus Snoek. “In alle
gevallen geldt dat de hybride vormen niet alleen voordelen
bieden ten aanzien van emissies maar óók met betrekking tot
het brandstofverbruik, de manoeuvreerbaarheid en onderhouds-
kosten. Bovendien wordt het totaal geïnstalleerd aantal kW’s
gereduceerd tot wat echt nodig is. Voor de aankomende jaren zie
||| MERKEN VAN ADS VAN STIGT
In het kader van de eerdergenoemde sectoren is ADS van STIGT
vertegenwoordiger van een groot aantal merken. De bekendste
zijn:
• Bonfiglioli – O&K Antriebstechnik is leverancier van planetaire
tandwielkasten voor toepassing in onder meer lier-, rij-, zwenk-,
tensioner-, frees- en schredderaandrijvingen. De robuuste
producten met standaard ingebouwde parkeerrem zijn
beschikbaar met reducties van 6:1 tot 699:1 en koppels van 5 –
3000 kNm.
• Katsa wordt ingeschakeld wanneer een toepassing een
aangepaste tandwielkast nodig heeft. Het bedrijf is daarbij
in staat om mee te denken in het ontwerp en de boogde
tandwielkast te bouwen. Bijvoorbeeld pompverdeelkasten maar
ook diverse hybride oplossingen of hydraulische koppelingen
voorzien van een PTO.
• Plöger sensor staat aan de basis van de diverse benodigde
meet- en regelsystemen die worden samengesteld uit onder
andere hoogwaardige en projectspecifiek geproduceerde
temperatuursensoren en drukmeetomvormers.
• Horn ontwikkelde een alternatieve bewaking op olie mist
in grote dieselmotoren die gebaseerd is op de plaatsing van
een sensor in de carterontluchting. Daarnaast tachometers,
speedsensoren en robuuste projectspecifiek geproduceerde
aanwijsinstrumenten.
• Geislinger is innovator op het gebied van torsietrillingsdempers
en hoogdempende, draai-elastische koppelingen voor
dieselmotoren en gasmotoren. Tevens ontwikkelaar van
hydraulisch/mechanische koppelingen uit verenstaal en
vezelcomposiet en van controlesystemen voor torsietrillingen
(Geislinger Monitoring).
• Schaller bewakingssystemen ontwikkelde onder andere een oil
mist detector voor de bescherming van grotere diesel-, gas- en
dual fuel motoren.
• Durst biedt pompverdeelkasten waarmee twee of meer
hydraulische pompen zijn aan te drijven vanuit één krachtbron;
bijvoorbeeld een tractor. Deze kasten worden onder meer
toegepast in telescopische terreinvorkheftrucks, kranen,
hydraulische powerpacks en betonmolens.
• ZF-Marine Electronics; de elektronische bedieningen vormen
een belangrijke aanvulling op het keerkoppeling-programma.
Er bestaat een ruime keuze uit brugbedieningshendels en
processors voor elke mogelijke bedieningsvariant: elektrisch,
mechanisch, elektronisch of een combinatie. Tevens
leverancier van processoren voor de besturing, hendels en
bedieningssystemen.
De Katsa L350 hybrid is een tussenbouw tandwielkast met twee
hydraulische lamellenkoppelingen die het mogelijk maakt om te
schakelen tussen de conventionele aandrijving en een elektromotor
met passende reductie (FOTO: ADS VAN STIGT)
18-19-20-21-23-24_ads.indd 24 16-10-19 16:48