23
De binnenvaarttanker Mts Duandra is door ADS van STIGT voorzien van een hybride aandrijving. Hierbij zijn de Volvo dieselmotor en de WEG elektromotor verbonden met
een Masson keerkoppeling
||| VOLLEDIG GEAUTOMATISEERD
Het torpedowerkschip Zr. Ms Mercuur van de Koninklijke Marine
is onlangs voorzien van een hybride aandrijving. De geleverde
hybride installatie bestaat uit een Masson keerkoppeling met PTI,
elektromotoren (2 x 150 kW), remweerstanden, elektrisch filter en een
bedieningssysteem. Met deze hybride installatie is het mogelijk om
zowel dieselelektrisch als puur op diesel te varen én vloeiend over
te schakelen tussen beide. Op het moment dat de dieselmotoren
uitschakelen, wordt de elektrische voortstuwing gevoed door een
diesel-generatorset. Afhankelijk van de vaarsnelheid betreft dit één,
twee of drie generatorsets. Door toevoeging van de dieselelektrische
optie is het schip milieuvriendelijker en beter manoeuvreerbaar.
Verder is met de drie reeds beschikbare generatorsets en het
ingebouwde power management beter te reageren op het benodigde
vermogen wat een positieve invloed heeft op het brandstofverbruik
en hiermee de uitstoot vermindert. Tevens leverde ADS van STIGT een
Power Management Systeem waardoor het boordnet zijn elektriciteit
geleverd krijgt door óf het bijschakelen van een generatorset óf door
langzamer te varen. Zo wordt het vermogen op de elektromotoren
teruggenomen wanneer dit elektrisch vermogen aan boord nodig is voor andere gebruikers zoals dekwerktuigen of de keuken. Dit hybride systeem is volledig
geautomatiseerd. Sander Snoek: “Hoewel we al jaren bijdragen aan de ontwikkeling van hybride aandrijfsystemen voor schepen, is dit de eerste keer dat wij de volledige
installatie zelf hebben geleverd. Een mooie mijlpaal!”
Onlangs werd het torpedowerkschip Zr. Ms Mercuur voorzien van een hybride aandrijving,
waarbij de volledige installatie geleverd werd door ADS van STIGT (FOTO: MEDIACENTRUM DEFENSIE)
>
18-19-20-21-23-24_ads.indd 23 16-10-19 16:48